lobby

‘Amerikaanse techreuzen geven recordbedragen uit aan lobby Europa’

'Amerikanen vrezen voor strengere regelgeving'

© Shutterstock
15 december 2020

'Amerikanen vrezen voor strengere regelgeving'

Amerikaanse techreuzen geven meer geld dan ooit uit aan de lobby bij de Europese Unie. Dat meldt New York Times in een uitgebreid achtergrondverhaal. De krant becijfert dat Google, Facebook, Amazon, Apple en Microsoft samen zo’n 19 miljoen euro uitgaven in de eerste helft van 2020. Een groter bedrag dan ooit.

De bedrijven huren in Europa op grote schaal voormalige overheidsfunctionarissen en advocatenkantoren en adviesbureaus met een uitgebreid Europees netwerk in. Ze financierden onder meer tientallen denktanks en handelsverenigingen, posities bij Europese topuniversiteiten en hielpen bij het publiceren van branchevriendelijk onderzoek van andere bedrijven.

Google, Facebook, Amazon, Apple en Microsoft gaven in totaal samen zo’n 19 miljoen euro uit in de eerste helft van 2020. Dat staat gelijk aan wat ze in heel 2019 hebben uitgegeven, zo meldt de krant op gezag van Transparency International, een groep die toezicht houdt op de EU lobby. De uitgaven zorgen ervoor dat de techreuzen betere toegang tot de EU krijgen. De bedrijven en hun partners maakten volgens de krant melding van honderden ontmoetingen met ambtenaren van de Europese Commissie en het Europees Parlement.

'Ongeëvenaarde budgetten'

"De budgetten zijn echt ongeëvenaard - we hebben nog nooit gezien dat dit soort geld rechtstreeks door bedrijven wordt uitgegeven", aldus Margarida Silva, een onderzoeker bij Corporate Europe Observatory tegenover de krant. Zij vermoedt dat het totaalbudget nog veel hoger ligt omdat niet alle uitgaven verplicht openbaar moeten worden gemaakt.

New York Times meldt verder dat de Europese Unie wereldleider is geworden op het gebied van technische regelgeving en dat grote techbedrijven zich steeds meer op Brussel richten, in de hoop nog strengere regels tijdig de kop in te drukken, nu ook Amerikaanse wetgevers en toezichthouders ‘agressiever’ worden tegen bedrijven als Facebook en Google.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.