‘Als IT’er maak je hier echt het verschil’

14 januari 2011

De webwinkel wil ook dit jaar fors werven: in 2011 moeten er zo’n veertig IT-professionals bijkomen. Op dit moment staan er tussen de twintig en dertig vacatures open. Bol.com zoekt met name infrastructuur engineers, architecten, Java- en Oracle-ontwikkelaars en testers. Ondanks de economische crisis en de verslechterde arbeidsmarkt voor IT’ers is dat geen gemakkelijke opgave, verzekert IT-directeur Jurrie Van Rooijen. “Sommige IT-specialisten zijn nog altijd schaars, de eisen die wij stellen aan IT’ers zijn hoog en de mobiliteit laat door de langdurende onzekerheid op de arbeidsmarkt nog te wensen over.”

Bovendien moeten IT’ers Bol.com vaak nog ontdekken. Het bedrijf staat minder op de radar bij IT-professionals dan de grote IT-reuzen en consultancybedrijven. Bol.com haalt in de Incompany 500, een jaarlijks onderzoek naar de aantrekkelijkheid van werkgevers, doorgaans goede scores als het gaat om reputatie. De scores voor aantrekkelijkheid verbleken hierbij echter. Afgelopen jaar eindigde het bedrijf op de 85e plaats in de ranglijst van aantrekkelijke werkgevers, terwijl het overall – als de klant- en medewerkerstevredenheid zouden worden meegerekend – eindigde op de veertigste plaats. Volgens Van Rooijen was dit hoofdzakelijk te wijten aan de relatieve onzichtbaarheid als IT-werkgever. “Maar daar begint verandering in te komen. We hebben al enorme sprongen gemaakt in de Incompany 500-lijst. We hebben diverse methoden gebruikt om ons zichtbaarder te maken op de arbeidsmarkt. Je kunt dan denken aan online en offline advertenties, social media zoals Hyves, Twitter, LinkedIn en Facebook, gespecialiseerde recruitingbureaus, werven via ons interne netwerk en artikelen in vakbladen. We hebben dus al een behoorlijke inhaalslag gemaakt, maar het kan altijd beter.”

De IT-directeur denkt niet dat de geboden arbeidsvoorwaarden moeten worden aangepast om de aantrekkelijkheid te vergroten. “Naast een marktconform salaris en bonussen, gebaseerd op persoonlijke prestaties en die van het bedrijf, krijgen werknemers onder meer 29 vakantiedagen en personeelskorting op het gehele assortiment van de webwinkel. We bieden passende arbeidsvoorwaarden. Ik zie geen reden om dit aan te passen.” Zelf besloot hij ruim een jaar geleden de overstap te maken naar Bol.com, na vier jaar voor TomTom te hebben gewerkt, als vicepresident IT. Hij koos voor de webwinkel omdat hij het idee had aan het roer te kunnen staan van een afdeling die essentieel is in het succes van het bedrijf. “IT is hier cruciaal. Bij een grote dienstverlener of consultant ben je als IT’er vaak een klein onderdeel van het grote geheel, terwijl je bij ons echt het verschil kunt maken.”

Verder vindt hij de omvang prettig: een bedrijf van driehonderd man is te klein voor politieke spelletjes en bureaucratie en is groot genoeg om je werk spannend en afwisselend te houden. “Bovendien vind ik het leuk om te bouwen en spreekt werken in de retail mij erg aan. Als webwinkel doe je iedere dag examen: elke dag moet je de klant voor je zien te winnen.”

3,5 cadeaus per seconde

Bol.com telt inmiddels meer dan drie miljoen klanten. Afgelopen december werden alle verkooprecords gebroken; zo vlogen er enkele dagen voor Sinterklaas 3,5 cadeaus per seconde over de online toonbank. Om dit allemaal in goede banen te leiden, is een leger aan IT-professionals nodig. De IT-organisatie van Bol.com bestaat uit vijf afdelingen: Architectuur & Innovatie, Software Development, Programmamanagement, IT Security en IT Operations. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het analyseren, ontwikkelen, testen en beheren van de IT-systemen. Er wordt gewerkt volgens de ontwikkelmethode Scrum. Onlangs vierde de IT-afdeling een feestje ter gelegenheid van de 25e ‘Sprint’ (een ontwikkelcyclus die vier weken duurt). “Veel organisaties zijn aan het experimenteren met Scrum, maar wij zijn inmiddels al gepokt en gemazeld”, vertelt Van Rooijen.

De webwinkel koos voor de methodiek vanwege de parallelle voortgang. Teams van zes tot tien medewerkers werken onafhankelijk van elkaar aan verschillende thema’s. “Dat kan bijvoorbeeld zijn het verbeteren van de winkel, het verbeteren van het logistieke apparaat of het vergroten van onze aanwezigheid op allerlei platforms.” De teams, bestaande uit informatieanalisten, ontwikkelaars, architecten en testers, leveren iedere maand tastbare functionaliteiten op. “IT’ers krijgen bij ons veel verantwoordelijkheid, weten precies wat ze moeten doen en waar het voor dient in de busi-ness en dat werkt voor iedereen heel prettig.” Daarnaast denkt hij IT’ers aan te kunnen spreken met het feit dat er geen IT-werkzaamheden worden uit-besteed aan lagelonenlanden. “Softwareontwikkeling is voor ons zo cruciaal dat we het per se in eigen hand willen hou-den. Ontwikkelaars hoeven dus niet te vrezen dat de boel wordt verplaatst naar bijvoorbeeld India, waardoor hun baan verdwijnt of drastisch verandert.”

Werk op veel fronten

Een solide, schaalbare infrastructuur is onmisbaar voor Bol.com. “Je hebt die niet alleen nodig om de winkel draaiende te houden, maar ook om alle innovatieve businessplannen te kunnen realiseren”, vertelt Van Rooijen. De webwinkel richt zich de komende tijd onder meer op het uitbreiden van de toegankelijkheid. Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan toegang via tablets, smartphones, e-readers en televisies. Daarnaast wil de organisatie de personalisatie naar een hoger niveau tillen en de IT-architectuur verder uitbouwen.

Van Rooijen is vooral op zoek naar IT’ers die het leuk vinden om samen te werken, ambitieus zijn vanuit vaktechnisch perspectief en businessdoelstellingen niet uit het oog verliezen. “Iemand die deze combinatie van eigenschappen niet heeft – bijvoorbeeld een uitgesproken solist – of iemand die puur voor de techniek gaat, zal bij ons niet aarden. Daarnaast moet je ook van verandering en dynamiek houden; we zijn eerder te vergelijken met een snel stromende bergbeek dan een rustig stilstaand meertje.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!