Innovatie & Strategie

Analytics
Waymo

'AI-gelovige' gelooft niet meer in volledig autonome auto

Mede-oprichter van Waymo en grondlegger van AI-religie ziet toch rol voor mens.

Een zelfrijdende auto van Waymo in Mountain View in Californië. © Wikimedia Commons Grendelkhan.
1 juli 2019

Mede-oprichter van Waymo en grondlegger van AI-religie ziet toch rol voor mens.

De omstreden AI-ontwikkelaar die bij Google en Uber aan zelfrijdende auto's heeft gewerkt, gelooft niet meer in een snelle, directe overgang naar volledig zelfrijdende auto's. In plaats van echt autonoom rijdende wagens acht Anthony Levandowski dat een combinatie van mens en machine meer kansen maakt. De AI zorgt er dan voor dat autorijden makkelijker en minder stressvol is. Ondertussen mogen in Nederland zelfrijdende auto's nu zonder mens de weg op.

Vanaf vandaag mogen in Nederland zelfrijdende auto's de weg op zónder dat er een bestuurder aan boord is. Het betreft hier testritten met autonome auto's, waarbij nog wel voorwaarden gelden. Zo moet de minister van Infrastructuur eerst toestemming hebben gegeven, en die komt er pas als de uitvoerder duidelijk heeft gemaakt dat er genoeg is gedaan voor de verkeersveiligheid.

Testritten in Nederland

"Het gaat om experimenten met voertuigen waarbij de bestuurder zich buiten dat voertuig bevindt, zoals een zelfrijdend ov-busje met een operator op afstand", legt het ministerie van Infrastructuur uit. Een rijdende wegafzetting is een ander voorbeeld. Tot nu toe mochten zelfrijdende voertuigen alleen de weg op met een bestuurder achter het stuur, om in te kunnen grijpen in geval van nood.

Ondertussen maakt een pionier op het gebied autonome auto's een opvallende u-turn. In plaats van auto's die dankzij AI echt zelf kunnen rijden, zal kunstmatige intelligentie de menselijke chauffeur assisteren, en ontlasten. Deze aangepaste voorspelling komt nu van ingenieur Anthony Levandowski, die bekend is als mede-oprichter van Google's Waymo-project voor zelfrijdende auto's én overstapper naar Uber waar een geruchtmakende rechtszaak uit is voortgekomen. De ontwikkelaar van zelfrijdende auto's zou gigabytes aan projectdata hebben gedownload van Google's servers en die buit hebben meegenomen naar zijn nieuwe werkgever.

Mens aan het stuur

Deze rechtszaak is in februari vorig jaar geschikt, nadat Levandowski door Uber is ontslagen omdat hij weigerde mee te werken aan het onderzoek. Daar tussenin heeft hij nog een religieuze organisatie rondom AI opgezet, wist Wired te onthullen. Vervolgens heeft de Amerikaan een nieuw bedrijf opgezet voor zelfrijdende auto's waarmee hij een kust-tot-kust rit in de VS heeft uitgevoerd. Daarbij was hij zelf als noodbestuurder aan boord voor de autonome rit van San Francisco naar New York.

Nu stelt de pionier voor autonome auto's, die eerder regels heeft geschonden en risico's heeft genomen ten behoeve van zijn ontwikkelwerk, dat een mens aan boord niet alleen nodig is maar zelfs de toekomst heeft. Op het 2019 AV Summit (AV voor autonomous vehicles) van The Information stelt Levandowsky dat er nog een fundamentele AI-doorbraak nodig is om de technologie voor autonome voertuigen vooruit te helpen. De driverless car, waar onder meer Google's zusterbedrijf Waymo aan werkt, is volgens Levandowski níet nabij.

Hybride oplossing

Voor de afzienbare toekomst zullen het menselijke chauffeurs zijn die worden bijgestaan door AI, predikt de man die nu juist op dit hybride gebied ontwikkelwerk doet. Deze praktische prognose wordt gestaafd door een analyse van The Wall Street Journal die stelt dat de grootste concurrentie voor zelfrijdende auto's bestaat uit de veiligere combinatie van menselijk verstand met AI-reflexes. De technologie die wordt ontwikkeld voor autonome auto's zou namelijk veel effectiever zijn in een ondersteunende rol met mensen aan het stuur. Zo'n hybride opzet kan ook een oplossing zijn voor de juridische vraag wie er aansprakelijk is bij ongevallen: AI/softwaremaker, autofabrikant of menselijke chauffeur?

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.