Overslaan en naar de inhoud gaan

'AI gaat DevOps-praktijk de komende twee jaren ingrijpend veranderen'

In de dagelijkse praktijk van DevOps-specialisten krijgt kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol, verwachten IT-leidinggevenden van United Airlines en Travelex die ZDNet sprak. Toch hoeven deze specialisten niet bang te zijn voor hun baan. Er is meer dan genoeg interessant werk te doen.
blije ontwikkelaar
© Shutterstock
Shutterstock

Het automatiseren van taken is een fenomeen dat bij DevOps al lange tijd speelt. Maar de komst van kunstmatige intelligentie kan daar nog een flinke schep bovenop doen. Bijvoorbeeld in de monitoring na het uitrollen van een nieuwe release, schetst Rajeswari Koppala, senior manager of DevOps bij United Airlines in een case-artikel bij ZDNet. Het komt voor dat na het implementeren van nieuwe software alles in orde is, maar dat na een dag of twee de prestaties van de dienstverlening inzakken zonder dat dit direct wordt opgemerkt. Met Continuous Verification - een technologie op basis van kunstmatige intelligentie - kan een permanente monitoring van zo'n dienst plaatsvinden. Als er sprake is van een probleem, grijpt het systeem automatisch in. De deploymentpijplijn wordt geactiveerd en er vindt een roll back plaats naar een vorige versie, legt ze uit.

Automatisering van de implementatieprocessen gebeurt al langer, maar een terugkerend probleem is dat wanneer een routine verandert, de automatisering doorgaans faalt. Dan moet weer worden teruggegrepen op een handmatige interventie. Koppola verwacht dat door meer kunstmatige intelligentie toe te passen in de automatisering van processen, die terugval op handmatig ingrijpen kan worden verminderd.

Het zijn maar twee voorbeelden van de vele voordelen die zijn te behalen. Koppola stelt dat het toepassen van AI bij het vereenvoudigen van het DevOps-proces en het overnemen van repetitieve taken hebben geholpen de softwareontwikkelingscycli met 75% te versnellen. Het build-process is volgens haar statistieken teruggelopen van 22 naar 5 minuten. Dat heeft ervoor gezorgd dat de IT-professionals zich kunnen richten op waardevollere bezigheden zoals het creëren van nieuwe diensten om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

AI maakt het volgen van IT-ontwikkeling mogelijk

ZDNet sprak ook Mayank Goswami, assistant vice-president bij geldwisselkantoor Travelex en verantwoordelijk voor het CI/CD-platform. Travelex heeft het platform van CircleCI in gebruik genomen als onderdeel van een groter plan om meer gebruik te maken van Agile en DevOps-strategieën. Vergaande automatisering is volgens Goswami de enige manier om de steeds snellere veranderingen in technologie de baas te blijven. Dat biedt de ruimte om oog te houden voor de grotere bedrijfsdoelen. Onderdeel van die visie is een vergaande standaardisering van softwareontwikkeling waardoor nieuwe diensten heel snel op alle locaties van het bedrijf ter wereld kunnen worden uitgerold.

Hoewel het nog te vroeg is om in praktijk in te zetten, ziet Goswami wel toekomst voor generatieve AI in de vorm van tekstrobots zoals ChatGPT. Hij zegt met zijn collega's de ontwikkeling daaromtrent nauwlettend te volgen om te zien hoe de technologie waarde kan toevoegen aan de bedrijfsvoering.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in