Management

Artificial Intelligence
ziekenhuis

AI creëert risico in verzekeringsmarkt, waarschuwt DNB

Risico kan door AI per verzekerde uitgesplitst worden.

© CC0 - Flickr DennisM2
16 november 2022

Risico kan door AI per verzekerde uitgesplitst worden.

De solidariteit in de verzekeringsbranche kan onder druk komen te staan door het gebruik van nieuwe technologie. Daarvoor waarschuwt toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). Onder meer het gebruik van veel data en de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) kunnen ervoor zorgen dat verzekeraars de risico's vrijwel per verzekerde kunnen uitsplitsen. Dat kan ertoe leiden dat sommige mensen zich niet meer kunnen verzekeren.

DNB stelt bij het toezicht dat het ook erop let of de systemen die verzekeraars hanteren wel zijn toegestaan. Ook de omgang met data en de gebruikte algoritmes worden gecontroleerd. Verder is er Europese regelgeving in de maak waarin de Europese verzekeringstoezichthouder EIOPA ook aan de bel kan trekken als er signalen zijn dat het niet goed gaat.

Lucratieve verzekeringen

Meespelende trend is dat de rol van buitenlandse verzekeraars op de Nederlandse markt toeneemt. Dat heeft goede kanten, signaleert DNB, maar brengt ook risico's met zich mee. Grote partijen kunnen ervoor zorgen dat bepaalde risico's verzekerbaar zijn waar dat een puur op Nederland gerichte, relatief kleinere verzekeraar niet lukt. Daarentegen hebben buitenlandse verzekeraars niet altijd specifieke kennis van de Nederlandse situatie en wet- en regelgeving.

Daarnaast ziet DNB ook het risico dat buitenlandse partijen de krenten uit de pap zullen halen door alleen lucratieve verzekeringen aan te bieden. Als klanten daar voor gaan, zou dit zou betekenen dat Nederlandse verzekeraars een groter deel van de minder winstgevende verzekeringen moeten dragen. Zij kunnen het daardoor dan moeilijker krijgen.

Desnoods ingrijpen

De stevige concurrentie in de verzekeringsmarkt leidt ertoe dat aanbieders in hogere mate big data en geavanceerde beprijzingstechnieken inzetten om vooral winstgevende klanten aan zich te binden, constateert DNB. Indien nodig is de wetgever aan zet om het gebruik van data en technieken verder wettelijk in te kaderen, maakte divisiedirecteur toezicht Maarten Gelderman vanochtend in een persconferentie duidelijk.

Uit de studie ‘Verzekeraars in een veranderende wereld’ blijkt ook dat Nederlandse huishoudens en bedrijven nu zeer beperkt zijn verzekerd tegen nieuwe en veranderende risico’s, zoals die van overstromingen en cyberaanvallen. Daar liggen kansen voor verzekeraars, concludeert DNB. Gelderman merkt op dat daarbij wel werk aan de winkel is: "Dit vergt een brede aanpak, waarin zowel verzekeraars als overheid een rol hebben om het risicobewustzijn te vergroten en samen te verkennen hoe nieuwe verzekeringsmarkten tot stand kunnen komen voor dergelijke tot dusverre moeilijk te verzekeren risico’s."

1
Reacties
j.a. karman 24 november 2022 17:15

"leidt ertoe dat aanbieders in hogere mate big data en geavanceerde beprijzingstechnieken inzetten om vooral winstgevende klanten aan zich te binden,"
Vevang big data door ondernemersinzicht. Dat is hoe economie werkt, het is nooit anders geweest.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.