Innovatie & Strategie

Netwerken
Google-project Loon

AI blaast Googles project Loon nieuw leven in

Team Loon slaagt erin een ballon bijna 100 dagen in positie te houden.

26 september 2016

Team Loon slaagt erin een ballon bijna 100 dagen in positie te houden.

Google heeft opnieuw een stap vooruit gezet in zijn ballonnenproject om de andere helft van de wereldbevolking ook van internet te voorzien. Met dank aan kunstmatige intelligentie.

Google werkt al zeker sinds 2011 aan het idee, maar in 2013 werd het officieel gelanceerd: Project Loon. De bedoeling ervan is internet ook in landelijke, afgelegen gebieden toegankelijk te maken. Volgens Google is de helft van de wereldbevolking nog verstoken van internet omdat ze te afgelegen woont.

De oplossing die Google probeert te ontwikkelen is een netwerk van ballonnen met een zender/ontvanger die meedrijven met de bovenwinden in de stratosfeer. Bij de huidige stand van de techniek kunnen die een verbinding van 10 Megabit per seconde onderhouden met LTE-telefoons.

Belangrijke stappen in het project waren – om te beginnen natuurlijk – de ontwikkeling van de ballonnen en zenders zelf, de verbetering van de ballonnen – het record is nu 187 dagen in de lucht – en de perfectionering van het lanceermechanisme. Google is inmiddels in staat om zonder mankeren ieder 30 minuten een nieuwe ballon te lanceren.

98 dagen op zijn plek

Deze zomer zette Google opnieuw een belangrijke stap, meldt Wired: het slaagde erin om een ballon die het boven Peru opliet 98 dagen in het Peruviaanse luchtruim te houden. Dat is een hele uitdaging. De ballonnen kunnen alleen op en neer, door lucht aan te zuigen of uit te stoten. Een volwaardig aandrijfmechanisme zou de ballonnen te zwaar en te duur maken. Maar bij ontstentenis van een aandrijfmechanisme dat zijwaartse bewegingen mogelijk maakt, moet je accepteren dat ballonnen na verloop van tijd afdrijven naar een gebied waar ze geen bijdrage meer leveren aan het realiseren van internettoegang.

Tot nog toe probeerden de ontwikkelaars van Google de tijd boven afgelegen land te verlengen met zelfontwikkelde algoritmes. Die moesten de ballonnen in de optimale positie sturen aan de hand van veranderingen in hoogte, locatie, windsnelheid en tijdstip. Bij het experiment in Peru gebruikten de ontwikkelaars een nieuwe methode die gebaseerd is op kunstmatige intelligentie. Om precies te zijn ging het om een vorm van machineleren op basis van Gaussiaanse processen. Daarbij werden beslismodellen ontwikkeld op basis van de gegevens die de inmiddels 17 miljoen afgelegde kilometers hebben opgeleverd. Een aanpak die sterk lijkt op de methode waarmee een ander Google-team erin slaagde de wereldkampioen Go te verslaan met een kunstmatig intelligent systeem.

Veel minder ballonnen nodig

Toepassing ervan in de Loon-ballonnen zal er niet in kunnen resulteren dat ze het weer ‘verslaan’ door voortdurend in positie te blijven. Daarvoor zijn weersontwikkelingen veel te grillig en de kunstmatig intelligente technieken nog te onvolkomen. Maar de techniek levert wel een enorme besparing op in de benodigde hoeveelheid ballonnen om tot werelddekking te komen. De tijd dat de Google-ontwikkelaars dachten dat dat alleen bereikt kon worden door zwermen ballonnen door de stratosfeer te jagen, ligt inmiddels ver achter ons.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.