Innovatie & Strategie

Artificial Intelligence
Oktoberfest

AI analyseert Oktoberfest, voor wetenschap en e-commerce

Wetenschappers laten AI los op beelden van Oktoberfest.

© Cornell University
23 december 2019

Wetenschappers laten AI los op beelden van Oktoberfest.

Machine learning valt in te zetten voor toepassingen als geautomatiseerd afrekenen bij evenementen zoals het bekende Duitse Oktoberfest. Dit concluderen wetenschappers van de Cornell University nadat zij een AI zo'n 1100 beelden hebben laten analyseren van bier- en braadworst-afrekenende mensen op het bierfestival in München. Het experiment met een camera bij de kassa moest automatische identificatie van drinken en eten opleveren.

Bezoekers van het Oktoberfest in München blijken een voorkeur te hebben voor Jagermeister, perenbrandy en pullen bier, weet ZDnet te melden op basis van het onderzoek door wetenschappers van Cornell. Zij hebben gedurende 11 dagen een dataset van zo'n 1100 beelden samengesteld en die ten dele geanalyseerd middels machine learning. Vooralsnog is niet de hele dataset geanalyseerd, omdat dit "te arbeidsintensief" zou zijn, verklaren de onderzoekers.

Lastige omstandigheden

In het onderzoek naar automatische beeldherkenning van bier, braadworst en andere waren is ook het verschil onderzocht tussen dag- en nachtfoto's. De nauwkeurigheid van de AI bleek bij opnames in de avond flink onderuit te gaan, doordat het beeld slechts is en dus lastiger te herkennen voor computers. Ook zijn bewust verschillende 'composities' getest, zoals veel en veel verschillende waren vlak bij elkaar in beeld, en gedeeltelijke verhulling door bijvoorbeeld mensen vóór de af te rekenen waren.

De dataset van zo'n 600 gigabyte, bestaande uit de niet-geanalyseerde beelden, is openlijk ter beschikking gesteld, voor onderzoekers wereldwijd. De wetenschappers van Cornell stellen dat verder onderzoek nodig is. Voor toepassingen zoals geautomatiseerde checkout (afrekenen) zijn stabiele resultaten vereist, en dat is nog geen gegeven met de huidige staat van machine learning voor het herkennen van objecten.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.