Innovatie & Strategie

Actiecomité XS4ALL heft zichzelf op
Actiecomité XS4ALL Moet Blijven verklaart dat XS4ALL nu definitief weg is.
Actiecomité XS4ALL Moet Blijven verklaart dat XS4ALL nu definitief weg is.
Het actiecomité dat zich vanaf begin 2019 heeft verzet tegen plannen van KPN om internetprovider XS4ALL te integreren, heft zichzelf nu op. 'XS4ALL Moet Blijven' is namelijk overbodig geworden, omdat de KPN-dochter volgens het actiecomité effectief niet meer bestaat. Het einde voor XS4ALL is er nu, zo stelt het actiecomité.
KPN laat in reactie op vragen van AG Connect nu weten dat er een omslagpunt is per 24 december. De woordvoerder wijst op de aankondiging bij XS4ALL's pagina Actueel. Daar maakt de internetaanbieder bekend dat nieuwe klanten vanaf 24 december worden "verwelkomd bij KPN". Dit betekent in de praktijk dat XS4ALL dan geen klanten meer aanneemt; dat doet KPN dan. Dat moederbedrijf houdt daarvoor niet meer twee online-shops aan, maar slechts één.
Merk en inhoud
Bestaande klanten van de KPN-dochter blijven officieel nog wel klant van dat merk, maar worden overgeheveld naar de technische infrastructuur van de moeder. XS4ALL zelf laat sinds afgelopen donderdag weten aan klanten dat het overzetten van abonnementen begin volgend jaar van start gaat. "We vinden het belangrijk dat u zo min mogelijk merkt van deze technische verandering. Daarom testen we alles uitgebreid", verklaart KPN-directeur Jörg Kramer in de mail aan klanten.
Die mail is getiteld 'XS4ALL blijft XS4ALL', maar het actiecomité stipt nu fijntjes aan dat dit niet geheel correct is. Naast het verdwijnen van eigen infrastructuur, en daarom de overheveling van klanten naar KPN's omgeving, speelt het vertrek van XS4ALL-medewerkers. Volgens het actiecomité zou alleen al minimaal 70 procent van de technische mensen van de afdeling Beheer verdwijnen.
Functionaliteitsverlies
Verder is afgelopen week al gebleken dat XS4ALL's maildienstverlening functionaliteit is kwijtgeraakt met de omzetting naar KPN's systeem. Testtool Internet.nl (een initiatief van het Platform Internetstandaarden) heeft opgemerkt dat de e-maildienst van de oer-internetprovider ineens geen DANE (DNS-based Authentication of Named Entities) meer ondersteunt. Dat verificatieprotocol zorgt voor geauthenticeerde versleuteling van dataverkeer tussen mailservers. "Kunnen jullie DANE opnieuw activeren?"
In antwoord daarop heeft een systeembeheerder van XS4ALL laten weten dat een aantal security features helaas is verdwenen bij de omzetting van de mailflow naar KPN. Dit betreft naast DANE ook "MTA-STS, DNSSEC, IPv6, DMARC reporting&rejects, customer source IP masking, DMARC aligning alleen bij AUTH&From match, en wat DNSBL mirrors". Ook XS4ALL zelf verklaart dat het niet aan XS4ALL ligt maar aan eigenaar KPN: "Sinds kort loopt de XS4ALL-maildienst via KPN en die gebruikt geen DANE. Voor meer vragen hierover zal ik je dus moeten verwijzen naar KPN."
In een vervolgtweet heeft XS4ALL nog wel aangegeven dat het contact gaat leggen met de KPN-collega's over DANE. Enkele uren later is het bericht gekomen dat de DANE-ondersteuning van XS4ALL is komen te vervallen "door het toevoegen van de KPN-servers om onze maildienst te verzorgen". Het KPN-merk stelt daarbij dat het continu kijkt hoe het de beveiliging voor de maildiensten kan verbeteren. "DANE is ook daarvoor weer een kandidaat."
Slechts shop of echt einde?
Ondertussen geldt er per komende kerst dus een omslag qua klanten voor KPN's XS4ALL. De woordvoerder van KPN stelt dat het om de shop gaat, waarbij het aanbod van internettoegang verder hetzelfde blijft. Het actiecomité dat lang heeft gestreden voor behoud van de zelfstandige en eigenzinnige dochter van KPN ziet het heel anders. "XS4ALL zoals we dat meer dan 25 jaar gekend hebben, bestaat dan dus definitief niet meer." Vandaar dan ook dat het actiecomité zichzelf nu opheft, en daarbij nog verwijst naar de spirituele opvolger van XS4ALL: Freedom Internet.
Bedankt voor het uitzoeken AG. Ik merk al langer een onbetrouwbare dienstverlening voor wat betreft de xs4all e-mail. Mijn mails komen steeds vaker aan in spamfilters in plaats van in inboxen en mail gericht aan mij heeft plots dkim errors en verschijnt in mijn junk folders. Xs4all doet net alsof het nog bestaat, de helpdesk geeft je gelijk als je problemen meld, maar nieuwe informatie over de kpn configuraties zie en krijg je niet op de site. Tijd om een Office 365 tenant aan te schaffen om de mail weer betrouwbaar te krijgen. Dan kan de rest straks ook een keer weg bij kpn.