Management

Juridische zaken

Aansprakelijkheid bij uitval internetbankieren

19 april 2013

Is het mogelijk je bank aansprakelijk te stellen? Hier komt in de praktijk maar weinig van terecht. Het verhalen van schade is juridisch gezien lastig. Bovendien staan er tal van aansprakelijkheidsuitsluitingen in de algemene voorwaarden van banken. Op zich niets mis mee, maar richting consumenten zijn de aansprakelijkheidsbeperkingen van banken onredelijk.

In onze wet worden dit soort voorwaarden (aansprakelijkheidsbeperkingen; ook wel exoneraties genoemd) aangemerkt als ‘grijze lijst’-bedingen. Van bedingen die op de grijze lijst staan, zegt de wet dat ze “worden vermoed onredelijk bezwarend te zijn”. Een bank zal een goed verhaal moeten hebben om vol te houden dat haar bepalingen in de algemene voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn.

ING kan dus niet volstaan met: “ING is niet aansprakelijk voor onjuistheden in de informatie die u via Mijn ING ontvangt”, maar zij zal moeten uitleggen waarom zij in dat geval niet aansprakelijk is. Kan ING dat niet; dan zet de rechter een streep door zo’n beding.

De aansprakelijk jegens bedrijven kan makkelijker worden uitgesloten. Het moet dan niet om consumentachtige bedrijven gaan. Richting eenmanszaken gaat een aansprakelijkheidsbeperking niet helpen, maar als de bank zaken doet met een BV kan de aansprakelijkheid volledig worden uitgesloten in geval van het uitvallen van internetbankieren of onjuistheden in de communicatie.

Garanties

Rondom internetbankieren worden geen garanties gegeven. Persoonlijk vind ik dat daar iets aan moet gebeuren. Iedere gerespecteerde hostingprovider en clouddienstverlener geeft garanties over zijn dienstverlening. Sterker nog; als een bank aanklopt bij een toeleverancier worden deze garanties gewoon vereist. Waarom verschuilt een bank zich dan achter kleine lettertjes, die – in ieder geval voor consumenten – toch geen stand houden bij een rechter? Waarom zet de bank de garanties niet gewoon door naar de klant?

In 2009 heeft toenmalig minister Wouter Bos antwoord gegeven op een aantal Kamervragen over de bereikbaarheid van internetbankieren. Destijds lag het internetbankieren van DSB Bank enige tijd plat. Bos vond het toen niet nodig om aanvullende maatregelen, bijvoorbeeld in de vorm van een protocol voor De Nederlandsche Bank (DNB), vast te leggen. De bereikbaarheid zou immers reeds onderdeel uitmaken van het risicogebaseerd toezicht door DNB. Bovendien zouden er geen garanties gegeven kunnen worden rondom de bereikbaarheid van internetbankieren.

Met andere woorden; DNB houdt toezicht op de beheerste bedrijfsvoering van de banken. Dat het internetbankieren toegankelijk is en goed werkt, maakt onderdeel uit van het toezicht, maar garanties worden niet opgelegd.

Overmacht en aansprakelijkheid

Als je garanties geeft en er is sprake van een DDoS-aanval, ben je gehouden om door te leveren. Het maakt hierbij niet uit of er sprake is van een overmachtsituatie. Daarom zijn de juristen van de banken waarschijnlijk niet zo happig op het geven van garanties. Dit even los van de vraag of een DDoS-aanval als overmacht kan worden aangemerkt. Bovendien hoef je bij het niet-nakomen van een garantie niet eerst een ingebrekestelling te sturen. De bank is direct aansprakelijk.

Maar een bank kan evengoed een garantie geven en de aansprakelijkheid beperken. Door in de voorwaarden op te nemen dat ook een tekortkoming in de nakoming van een garantieverplichting onder de aansprakelijkheidsbeperking valt, hoeft een garantie geen probleem te zijn. Beperk de aansprakelijkheid dan wel tot een bepaald bedrag en sluit deze niet geheel uit.

Je mag naar mijn mening als bank wel instaan voor de basisdienstverlening en deze pijn ook voelen als het misgaat. Ook in geval van een cyberaanval.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!