Innovatie & Strategie

Juridische zaken
Tesla Model X

Aangereden agenten VS klagen Tesla aan om Autopilot

Texaanse politieagenten versus Tesla over aanrijding bij rijbaanafsluiting.

Tesla's Model X © Tesla
29 september 2021

Texaanse politieagenten versus Tesla over aanrijding bij rijbaanafsluiting.

Automaker Tesla is aangeklaagd door vijf politieagenten in Texas die gewond zijn geraakt door een Model X-auto die op Tesla's Autopilot reed. De aanklacht spreekt van grove nalatigheid door Tesla die niet in staat zou zijn om het semi-zelfrijdende systeem veilig en goed te ontwerpen, te vermarkten en te fabriceren.

Eerder zijn al tekortkomingen aan het licht gekomen in Tesla's AI-systeem om auto's meer zelfstandig te laten rijden. Zo lijkt Autopilot niet goed om te gaan met zwaailichten en de forse hoeveelheid reflecterende strepen op brandweerauto's, politievoertuigen en ambulances. Het ongeluk van 27 februari dit jaar dat nu leidt tot de aanklacht door vijf politieagenten gebeurde bij een verkeersstop op een afgesloten rijbaan.

Op hoge snelheid

Een Model X van Tesla reed met een snelheid van 70 mijl per uur (ongeveer 113 kilometer per uur) indirect in op de politieagenten, meldt onder meer Houston Public Media. De Tesla had Autopilot ingeschakeld en reed tegen politiewagens aan die de rijbaan blokkeerden en die hun zwaailichten aan hadden staan.

De Texaanse agenten waren een aangehouden auto aan het doorzoeken op drugs en hadden daarvoor een rijbaan afgesloten. De Chevy Tahoe-auto's van de politie werden door de klap van de Tesla tegen de agenten en de chauffeur van de doorzochte auto aan geramd.

Te veel alcohol

De chauffeur van de Tesla, die ongedeerd uit de aanrijding is gekomen, is gearresteerd voor rijden onder invloed. Naast Autopilotmaker Tesla is ook het restaurant aangeklaagd waar de chauffeur te veel alcohol heeft geconsumeerd. Zijn alcoholconsumptie was dermate groot dat hij overduidelijk dronken was en een gevaar voor zichzelf én anderen vormde, aldus de aanklacht waar onder meer Ars Technica naar linkt.

De aangereden agenten leken aanvankelijk geen heel ernstige verwondingen te hebben. Zij hadden schaafwonden, een mogelijk gebroken arm en verwondingen aan de rug. Eén agent, die een inspectie deed onder het motorblok van de aangehouden auto, hoorde de aanrijding en wist zich vast te houden terwijl die auto werd meegesleurd. Volgens de aanklacht zijn de agenten wel ernstig verwond geraakt.

Zwaar gewond, SUV's total loss

De man wiens wagen werd doorzocht, is hoe dan ook zwaargewond geraakt. Hij is in kritieke toestand afgevoerd naar het ziekenhuis. Het is niet bekend hoe het met hem gaat. Twee politie-SUV's zijn total loss verklaard, drie andere politiewagens zijn beschadigd. De Autopilotfunctie van Tesla lijkt de politievoertuigen niet te hebben gezien. De elektrische auto zou de ingebouwde veiligheidsfuncties (zoals Automatic Emergency Breaking) niet hebben geactiveerd, aldus de aanklacht. Ook zou de chauffeur z'n snelheid niet hebben verminderd.

2
Reacties
Jasper Bakker 26 oktober 2021 15:14

@Pierre
Inderdaad, er moet nog worden vastgesteld of deze aanrijding de schuld is van de Tesla-software of van de chauffeur (die onder invloed was en) die het pedaal ingedrukt kan hebben om zo de software te overrulen. Een interessante nieuwe Nederlandse ontwikkeling hierbij is: https://www.agconnect.nl/artikel/nfi-tesla-autos-slaan-gedetailleerde-d…

Pierre 26 oktober 2021 12:46

Ik heb wat moeite met dit artikel: als ik het lees ontkom ik niet aan de indruk dat de schrijver Tesla al min-of-meer schuldig heeft verklaard. En dat moet nog maar worden vastgesteld!
Zo zou het best kunnen zijn dat de bestuurder van de Tesla zijn voet op het 'gas'pedaal heeft gehouden en daarmee de autopilot functies heeft overruled. In dat gevalt treft Tesla geen blaam maar is de bestuurder de oorzaak. Of dat het geval is (danwel iets geheel anders) moet nog worden onderzocht en vastgesteld.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.