Innovatie & Strategie

Klantinteractie

'80 procent van kliks op advertentie op Facebook was nep'

31 juli 2012
Een beginnend Amerikaans bedrijf heft zijn Facebook-pagina op. De spreekwoordelijke druppel was, dat het zijn naam niet gratis mag wijzigen. En trouwens, de meeste kliks op zijn Facebook-advertentie kwamen van bots. "Tuig is het, en we hebben geen geduld voor tuig", is het eindoordeel.

Limited Run voerde voorheen de naam Limited Pressing. Bij de herstart van het bedrijf onder nieuw naam begon het te experimenteren met Facebook-advertenties. En daarbij merkte het wat raars op: Limited Run kreeg rekeningen van Facebook voor kliks die het niet kon verifiëren. En niet zomaar een paar kliks: slechts 20 procent van de kliks die Facebook in rekening bracht, zag Limited Run ook terug in de eigen analysesoftware.

Slechts 20 procent van het verkeer verifieerbaar

Eerst dacht men dat dat aan de analysesoftware zou liggen. Maar analysesoftware van andere leveranciers resulteerde in vergelijkbare metingen. Dus ging men bij Limited Run zelf aan de slag. En het constateerde dat bij 80 procent van de in rekening gebracht kliks de bezoeker JavaScript had uitgezet. In dat geval is het voor analysesoftware heel moeilijk de klik te verifiëren. Maar wat Limited Run het meest verwonderde, was dat uitschakelen van JavaScrip heel ongewoon is. Uit ervaring wist het dat dat maar bij 1 tot 2 procent van de bezoekers van zijn site het geval is. Dat bracht Limited Run ertoe een page logger in te zetten om het verkeer heel precies te analyseren. En daaruit constateerde het dat die 80 procent verkeer met wonderlijke karakteristieken feitelijk door botnets werd gegeneerd.

Limited Run beschuldigt Facebook nergens van. Het heeft geen aanwijzingen dat de botnets door Facebook zijn ingezet om advertentie-inkomsten op te drijven. 'Maar vreemd is het wel', schrijft het bedrijf op zijn Facebook-pagina en op een blogpagina op zijn eigen site. En wat nog vreemder is, is dat het van Facebook geen enkele reactie kreeg op pogingen om hierover in overleg te treden.

Naamswijziging bij Facebook niet echt kosteloos

Overigens is dit niet de reden dat Limited Run Facebook verlaat. Wat het bedrijf pas echt in de gordijnen joeg was, dat het zijn naam op Facebook niet kosteloos mocht veranderen van Limited Pressing in Limited Run. Na langdurig pogen kreeg het eindelijk de reactie dat dat wel kosteloos kon - als er maandelijks voor ten minste 2000 dollar geadverteerd zou worden op Facebook.

Bij Limited Run zijn ze nog steeds kwaad dat Facebook zijn naam feitelijk 'in gijzeling houdt': "We zijn nog steeds pissig", heet het wat onparlementair op het blog en op de Facebook-pagina. "Dit is de reden dat we deze pagina moeten verwijderen en weg moeten gaan bij Facebook. Het is tuig, en we hebben geen geduld voor tuig."

Probleem komt vaker voor

Uit de reacties op het stuk op de Facebook-pagina valt op te maken dat Limited Run niet de enige is die met het probleem van botkliks te maken heeft (gehad). Maar of het een veelvoorkomend probleem is, valt niet te zeggen. Het is overigens geen onbekend probleem. Ook Google en Yahoo hebben er in het verleden mee te maken gehad. Naar verluidt willen concurrenten ook nogal eens botnets inhuren om hun concurrenten op kosten te drijven. Maar bewijzen daarvoor zijn er niet.

Facebook heeft nog niet gereageerd op de kritiek van Limited Run.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.