Beheer

Netwerken

8 tips voor 'topranking' door huidige zoekmachines

21 augustus 2013
Zoekmachines veranderen voortdurend hun algoritmen om te voorkomen dat websites onterecht hoog in de zoekresultaten naar boven komen. Maar daarmee veranderen de richtlijnen voor webontwikkelaars ook.

De dingen zijn niet meer zoals ze waren, geldt in ieder geval voor specialisten in search engine optimalisation (SEO). Waren er vroeger nog veel handige trucjes om een makkelijk website bovenaan de organische zoekresultaten te krijgen, tegenwoordig worden die vrijwel allemaal afgedekt door de algoritmen waarmee zoekmachines als Google en Bing de relatieve waardering van de inhoud van websites beoordelen.

Om het ontstaan van nieuwe trucs te vermijden, veranderen de algoritmen ook regelmatig. Zo paste Google in 2012 in totaal 37 keer zijn rankingmechanisme aan.

Website-exploitanten willen echter toch hun site zo hoog mogelijk in de resultaten hebben, en op zijn minst voorkomen dat de presentatie en marketing van de site de ranking negatief beïnvloedt. Hieronder 8 tips voor de huidige zoekmachineoptimalisatie opgesteld door IT World.

  1. Goede content is waar het om draait
    De algoritmen zijn steeds beter in staat de inhoud van een website te beoordelen. Zorg dus voor gevarieerde, waardevolle informatie op de site.

  2. Verworven links zijn goed, gekochte niet.
    Zoekmachines zijn erg gevoelig voor wat anderen vinden van een site. De tijd dat het zinvol was op allerlei sites links naar de eigen site te kopen of persberichten rond te sturen vol met links, is lang voorbij. Links die in artikelen zijn opgenomen als illustratie of onderbouwing van een inhoudelijk artikel of blog krijgen juist een heel hoge waardering.

  3. Zorg voor 'Likes', zeker die van Google
    Verschillende onderzoeken wijzen er op dat de Google-seachranking een sterke correlatie heeft met het aantal +1-aanbevelingen op het Google+-sociale netwerk. De inhoud van de site kenbaar maken op Google+ en zogen dat er waardering voor wordt uitgesproken, heeft effect.

  4. Snelle sites stijgen snel
    Google is erg gebrand op het snel leveren van antwoorden op vragen die gebruikers van de zoekmachine stellen. Die filosofie trekt Google door naar de sites waarop die antwoorden staan. Het reduceren van latency en andere zaken die het laden van de site vertragen, loont.

  5. Technische fouten op de site zijn desastreus
    In aanvulling op het vorige punt zijn ook technische storingen desastreus voor de ranking van een site, net als het ontbreken van een heldere navigatiestructuur en veel duplicatie van inhoud in het CMS.

  6. Vergeet Keyword optimalisatie
    Het veelvuldig gebruiken van een beperkte set woorden waarop de site gevonden moet worden in de kop en lead van de pagina's van de site was lange tijd een gouden regel om goed gevonden te worden. Inmiddels werkt het gebruik van keywords eerder averechts. Het is nu beter af en toe synoniemen voor die woorden te gebruiken. De zoekmachines reageren er beter op en de tekst leest veel prettiger voor de menselijke bezoeker.

  7. Gebruik gestructureerde data waar mogelijk
    Zoekmachines willen graag resultaten grafisch weergeven. Door op de site gegevens gestructureerd aan te bieden, kunnen de algoritmen de inhoud beter in kaart brengen. Dus maak gebruik van puntenlijstjes en opsommingen.

  8. Kijk uit naar de komende algoritme wijzigingen
    De enige zekerheid is dat alles verandert. En dat is ook het motto voor de komende tijd. Website-exploitanten en/of contentmarketeers doen er goed aan te kijken naar ontluikende trends en daar op in te spelen. Search engine optimalisatie voor mobiele sites is zo'n trend, net als het gebruik van responsive of fluid webontwerpen die zich automatisch aanpassen aan het schermformaat waarmee de site wordt bekeken.



Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.