Loopbaan

Carriere
Ontslagen

8 redenen om een IT'er te ontslaan

Maak vooral geen grove fouten in security

23 januari 2017

Maak vooral geen grove fouten in security

Aan IT-beveiligers is een groot gebrek en werkgevers doen veel moeite om ze te krijgen en binnen te houden. Maar daar is een grens aan. Want wie grove fouten maakt, kan zijn biezen pakken. Van de 8 meest voorkomende redenen om een IT’er te ontslaan, hebben de meeste betrekking op fouten op het gebied van IT-security.

In zijn onderzoek Money, Minds and the Masses, bevroeg Osterman Research voor beveiliger Trustwave 147 IT-beslissers over acties van IT’ers die tot ontslag konden leiden. De onderstaande 8 ‘wandaden’ tellen voor veel organisaties zwaar.

 

  1. Als de organisatie niet voldoet aan wettelijke voorschriften waardoor een grote boete is opgelegd, is dat voor 68 procent van de respondenten reden voor ontslag.
  2. Als er geïnvesteerd is in technologie die een groot beveiligingslek heeft veroorzaakt, leidt dat bij 39 procent tot ontslag.
  3. Wie de grote schuldige is bij een beveiligingslek dat publiekelijk bekend is geraakt, raakt bij 38 procent zijn baan kwijt.
  4. Als het beveiligingsprogramma van de organisatie niet gemoderniseerd is, ontslaat 33 procent de IT’er die daar verantwoordelijk voor is.
  5. Bij een beveiligingslek waarvan de oorzaak niet achterhaald kan worden, vindt 19 procent dit een reden voor ontslag.
  6. Als deadlines van projecten niet zijn gehaald, vindt 15 procent van de respondenten dat een reden om de verantwoordelijke IT’er te ontslaan.
  7. Wie investeringen in technologie heeft geautoriseerd waarvan duidelijk is dat ze niet voldoen aan eisen voor de nabije toekomst, krijgt van 13 procent ontslag.
  8. De IT’er die er verantwoordelijk voor is dat er is geïnvesteerd in securityproducten en -programma’s die falen, raakt bij 13 procent van de respondenten onvrijwillig werkeloos.

 

Chris Schueler van Trustwave wijst er wel op dat dit dan wel redenen voor ontslag mogen zijn, maar dat men er niet snel toe over gaat om een IT’er hiervoor ook echt te ontslaan. Vaak is het de CSO die de eindverantwoording heeft bij problemen. “Maar als je iemand ontslaat, heb je vervolgens wel een groot gat om te vullen. En het kan maanden duren voordat je een geschikte persoon hebt gevonden. En dan vraag je jezelf af: Wil ik ze echt ontslaan? Hoe slecht functioneert deze persoon nu werkelijk?”

 

Lees meer over
Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.