Management

Governance
koevoet

7 stappen op het pad naar digitale transformatie

Verizon zet zakelijke technologietrends voor 2017 op een rijtje

© CC0 - Pixabay OpenClipart-Vectors
11 januari 2017

Verizon zet zakelijke technologietrends voor 2017 op een rijtje

'Digitale transformatie' lijkt het buzzword voor 2017 te worden. De zakelijke uitingsvormen van 'de' digitale transformatie zijn ongewis. Een standaard routeplan is dus ondenkbaar, maar 'wait and see' is vrijwel zeker de meest riskante strategie. Verizon denkt niettemin een 7-tal maatregelen te kunnen noemen die in elk geval op IT-vlak een basis leggen om het avontuur aan te gaan. 

Verizon verwacht dat zijn klanten het komende jaar vanuit een ander perspectief naar hun bedrijfsactiviteiten gaan kijken. Flexibiliteit, snelle dienstverlening en het vermogen om eindgebruikers een uitmuntende ervaring te bieden vormen daarbij belangrijke doelen.  Organisaties zullen alle aspecten van hun bedrijfsvoering moeten verkennen om te achterhalen waar ze hun ICT-budgetten met het beste resultaat aan kunnen besteden.

Daarnaast zullen ze heel goed moeten kijken naar de uitdagingen van beveiliging en compliance en de beste manier om nieuwe technologieën te integreren. Succes zal behaald worden door organisaties die het beste in staat zijn om de uitdagingen van hun digitale transformatietraject te overwinnen. Volgens de Enterprise Solutions-divisie van Verizon zullen de volgende zeven trends bepalend zijn voor de digitale transformatie in 2017:

1.    Het is tijd om het netwerk te moderniseren: Software defined networks (SDN) zullen het volwassenheidsstadium bereiken nu organisaties de waarde van intelligente orkestratie onderkennen. Hiermee kunnen ze applicaties en workloads flexibel en on demand toegang bieden tot alle benodigde IT-resources op basis van een ‘pay-as-you-go’-model. Het draait om een flexibiliteit, waarbij met name netwerken worden ingericht om eindgebruikers op het juiste moment en op de juiste manier te bieden wat ze nodig hebben.

2.    Gebruikservaring centraal: Het cumulatieve effect van technologie op eindgebruikers is wat telt; de afzonderlijke schakels in de ICT-keten zijn ondergeschikt daaraan. Het idee is om een zakelijke ervaring te creëren zoals klanten deze als consument hebben leren kennen en waarderen. Het maakt eindgebruikers niet uit hoe technologie werkt, maar wel wat de technologie voor hen doet. ICT-teams met een grondig inzicht in het reilen en zeilen van de organisatie bevinden zich in de beste positie om dit te realiseren.

3.    Waarborg compliance: Met de komst van nieuwe wetgeving op het gebied van databescherming is non-compliance niet langer een optie. Het draait niet langer om compliance als een best practice, maar om wettelijke vereisten. Aan de expertise die nodig is om overeenstemming met de wetgeving te waarborgen zal een fors prijskaartje hangen daar het tekort aan vaardigheden blijft groeien.

4.    Beveiliging blijft een belangrijk aandachtspunt, zowel binnen als buiten de kantoormuren. De focus ligt echter niet langer op het bieden van bescherming aan de netwerkrand of zelfs maar het beveiligen van applicaties. Het gaat erom kritieke activa te beschermen tegen zowel cybercriminelen als collega’s. Investeringen in technologie voor beveiligingsanalyse kan de kans op met name beveiligingsincidenten van binnenuit verkleinen.

5.    Zorg voor interne disruptie om dingen sneller gedaan te krijgen: Waar bedrijven in werkelijkheid op uit zijn, is het verkorten van de tijd tussen planning en resultaat. Het maakt niet uit wie wat doet. De focus moet liggen op het elimineren van obstakels. ICT-leveranciers die als ecosysteempartner benodigde oplossingen kunnen aanreiken en bereid zijn om buiten de geijkte paden te treden zullen het verschil maken in 2017.  

6.    IoT staat in werkelijkheid voor ‘The Internet of Transformation’: Wat het Internet of Things betreft zal de focus niet liggen op het ‘ding’, maar op het transformatiepotentieel daarvan. Alles draait om de manier waarop het IoT voor convergentie zorgt binnen de keten, bedrijfsprocessen optimaliseert en operationele modellen transformeert. Het gaat niet om de theorie, maar om de praktische toepassing. Dit betekent dat bedrijven moeten nagaan wat ze met behulp van multidimensionale gegevensanalyses kunnen bereiken. Als een bedrijf zich louter op één dimensie richt in zijn gegevensanalyse, is het tijd om in 2017 het roer om te gooien.  

7.    Succes staat of valt met een praktijkgerichte aanpak: In 2017 zullen de ICT-bestedingen worden afgestemd op het belang van de data, applicatie of de rol van de gebruiker voor de onderneming. Organisaties zullen het belangenniveau zelf op prioriteit indelen. In de praktijk is het belangrijker om salarisadministratie en toevoerketen draaiende te houden dan HR en marketing. De manier waarop bedrijven deze afzonderlijke gebieden classificeren zal bepalend zijn voor de focus van de ICT-afdeling. Bij organisaties die geen oog voor deze realiteit hebben betekent CIO al snel ‘Career Is Over’. 

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.