Beheer

Security
e-mail

12.000 valse e-mails gemeld in 3 weken

Dienst van Fraudehelpdesk wil duidelijkheid bieden

© Pixabay CC0 Public Domain
2 april 2020

Dienst van Fraudehelpdesk wil duidelijkheid bieden

De valse-e-mailcheck van de Fraudehelpdesk heeft in de eerste drie weken van zijn bestaan ruim 12.000 doorgestuurd gekregen. Verwacht wordt dat dit aantal de komende tijd fors zal toenemen.

De service om verdachte e-mails te kwalificeren maakt deel uit van de Fraudehelpdesk en is op 9 maart van start gegaan. Zowel bedrijven als consumenten kunnen een e-mail waarvan zij vermoeden dat hij verdacht is sturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl. Die belooft diezelfde dag nog te reageren met een advies op maat of de mail in kwestie werkelijk frauduleus is, zo meldt een woordvoerster van de dienst. "Het geeft duidelijkheid."

Een selectie van de valse e-mails wordt op de website van de Fraudehelpdesk gepubliceerd.

Een e-mail is volgens deze dienst verdacht wanneer:

  • Je snel iets moet betalen; of
  • Je (meestal snel) iets anders moet doen (inloggen, bijlage openen) omdat er anders iets vervelends gebeurt; of
  • Je moet betalen in bitcoin of naar een buitenlandse bankrekening.

De woordvoerster dat inmiddels ook valse e-mails worden gestuurd die inspringen op de coronacrisis. “Tot nu toe zijn dat er een paar honderd.”

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
2
Reacties
Bop 09 april 2020 16:00

Hoeveel helpt dit echt? Ze hebben geen opsporingsbevoegdheid.

Terwijl de politie niks deed toen ik een fraudeur aangaf, inclusief zijn rekeningnummer.
In feite 2x. Zowel op het bureau (duurde uren) als later online.
De ombudsman deed ook niks toen ik me daarover beklaagde.

Alweer een doekje voor het bloeden vrees ik.

Benno Geels 03 april 2020 13:37

Is dit niet heel oud, ik stuur al vanaf 2015 fraude berichten door aan dit adres.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.