Zakelijke software
processen

10 oplossingen voor robotic process automation

10 tools om de vertragende stappen uit de backoffice te halen.

© CC0,  Pixabay
24 augustus 2017

De oplossingen voor Robotic Process Automation vormen – zoals te verwachten in een jong en zich snel ontwikkelend domein – een breed en veelvormig aanbod.

Relevante verschillen liggen onder meer op het vlak van de efficiëntie van het proces van scriptontwikkeling, de veelzijdigheid en de (veelal 'geplande') capaciteiten om in te haken op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van data-analytics en machine learning. We selecteerden - tentatief - 10 denkbare partijen voor een eventuele RPA-longlist:

Automation Anywhere 

Een Californische RPA-specialist. Wordt door analistenbureau Forrester gekenschetst als leader of the pack, met toepassingen in administratieve processen rond inkoop, verkoop, HR en verwerking van (schade)claims en declaraties. Goede voorziening voor audits. Doordat het bedrijf al vroeg in de markt was en een aanzienlijke installed base heeft, zijn er relatief veel RPA-specialisten die met de technologie van Automation Anywhere overweg kunnen. Daarnaast zijn inmiddels uitgebreide bibliotheken met scrips beschikbaar die in uiteenlopende domeinen een vertrekpunt kunnen vormen voor het snel ontwikkelen van oplossingen die werken.

In Nederland actieve implementatiepartners zijn onder meer Capgemini, Deloitte en Accenture. Bekende klantnamen zijn onder meer: Dell, Whirlpool en LinkedIn.

Blue Prism

De Britse ISV die zegt de term Robotic Process Automation (RPA) te hebben gemunt. Is daarvoor in elk geval lang genoeg in de markt, met oplossingen die sinds de start in 2001 meer dan een miljard transacties triggerden voor klanten als Aegon, BNY Mellon, Commerzbank, IBM, ING, Maersk, Nokia, Nordea, Procter & Gamble, Raiffeisen Bank, Siemens, Westpac en Zurich.  De Blue Prism process robots zijn gebouwd in .NET en kunnen dus op uiteenlopende platforms (Windows, web, java en zelfs mainframes) in uitvoering worden gebracht.

Als een van de selling points wijst Blue Prism op de uitgebreide voorzieningen voor release management.  Voor implementatie en begeleiding kunnen klanten aankloppen bij partners als Accenture, Capgemini, Deloitte, EY, KPMG en PwC. Blue Prism is sinds maart vorig jaar genoteerd aan AIM market van de London Stock Exchange.

Bluepond

RPA-leverancier van Nederlandse signatuur. Profileert zich sinds 2005 als 'uitzendbureau voor robots'. Dat betekent dat het bedrijf - met zo'n 50 medewerkers - niet alleen de technologie levert, maar ook zorg draagt voor het 'inwerken' en exploiteren van de process robots. De inwerktijd van de robots hangt uiteraard in hoge mate af van de complexiteit van de over te nemen processen, maar meestal gaat het eerder om weken dan maanden. Bluepond benadrukt dat zijn robots kunnen worden ingepast in elke ICT-omgeving, zonder dat aan de bestaande systemen hoeft te worden gesleuteld. 

Als klanten noemt het vanuit Houten opererende bedrijf onder meer: Persgroep, KPN, Eneco, SNS, Nationale Nederlanden, Deutsche Telekom, ING en Vodafone. Toepassingen betreffen vooral administratieve processen. Klantcontact of toepassingen voor IT-beheer zijn in mindere mate door Bluepond ontgonnen.

EdgeVerve

Infosys-dochter die vooral bekend is vanwege het generieke banking-pakket Finacle. Is sinds 2014 in de markt met RPA-programma's voor het opvoeren van de automatisering van administraties (AssistEdage), handelsprocessen (TradeEdge) en inkoop (ProcureEdge). Wordt door Forrester geprezen vanwege onder meer de goede aangrijpingspunten voor regievoering over het te creëren RPA-landschap.

De technologieleverancier verzorgt in beginsel zelf de implementaties, waarbij doorgaans gebruik wordt gemaakt van RPA-specialisten van Infosys.    

IPsoft

IPsoft ontwikkelt en exploiteert zelflerende cognitieve systemen en zet die in voor beheer van IT-infrastructuur, cloud-orkestratie, fraudepreventie en automatisering van bedrijfsprocessen. Deze software interacteert met bestaande applicaties of beheertooling via de gebruiksinterfaces. Daarenboven kunnen de systemen van IPSoft met klanten of eindgebruikers interacteren via taalvaardige virtuele agents. Zo is er een virtuele beheermedewerker Apollo, die vragen en verzoeken inwacht als: 'Hoe kan ik dit rapport afdrukken?', 'Bestel voor mij een nieuwe smartphone', 'controleer mijn handelsapplicatie' of 'Waarom is mijn e-mail zo traag?', dan hoeft daar geen menselijke helpdeskmedewerker meer achteraan.

Bedrijven die gebruikmaken van Apollo zijn onder meer Cisco, Arvato en Accenture  Apollo's vrouwelijke collega Amelia is ontwikkeld om een vergelijkbare rol te vervullen op de IT-servicedesk of op klantenserviceafdelingen. Ze kan – met haar virtuele Barbie-snuitje – online aanwezig zijn, maar ook acte de présence geven via een terminal in de ontvangsthal of in een winkel. 

Met een hoofdkantoor in New York City, beschikt IPsoft over bedrijfsactiviteiten in tien verschillende landen verspreid over Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific die samen ondersteuning bieden aan zakelijke klanten, dienstverleners en telecommunicatiebedrijven. Het hoofdkantoor van IPsoft in Nederland bevindt zich in Amsterdam.   

NICE

Van oorsprong Israëlische aanbieder van onder meer RPA-technologie voor zowel back- als frontofficetoepassingen. Biedt naast RPA ook oplossingen aan op gebieden als big data en snelle biometrische authenticatie. Forrester prijst onder meer de beveiliging van NICE's RPA-omgeving. 

Claimt alles bij elkaar gerekend bij meer dan 25.000 organisaties oplossingen in bedrijf te hebben en 80 van de Fortune 100 bedrijven als klant te hebben. In Nederland heeft Nice een kantoor in Alkmaar.

Pegasystems

Acquireerde april 2016 de grote robotics-aanbieder OpenSpan, als strategische aanvulling op het eigen productaanbod op het gebied van analytics, BPM en casemanagement. Het bedrijf heeft daarmee technologieën in handen waartussen een krachtige synergie denkbaar is: BPM kan worden gebruikt om cases te verdelen tussen menselijke medewerkers en process robots, terwijl die laatsten dankzij analytics steeds ingewikkelder cases aankunnen. Daarnaast timmert het bedrijf aan de weg met cognitieve agents voor frontofficeprocessen. 

Pega opereert vanuit Boston en partnert voor robotics-implementaties in Europa met voornamelijk met Accenture, Capgemini en Atos.   

Redwood

Nog een Nederlandse aanbieder van RPA-oplossingen. Sinds begin jaren negentig actief met een oplossingen voor IT-operations. De naamsovereenkomst met het IT-adviesbedrijf Quint Wellington Redwood berust op toeval. De oplossingen die het bedrijf aanbiedt zijn steeds toegespitst op bepaalde geregeld terugkerende IT-taken zoals de bewaking van ERP- en supplychaintoepassingen, rapportage, system copy (om acceptatietest-omgevingen te creëren) en workload-balancing.  En sinds een paar jaar in toenemende mate ook met oplossingen voor de financiële administraties van bedrijven. Zo zijn er oplossingen voor het stroomlijnen van facturering en voor het genereren van maandrapportages.

Een van de grotere gebruikers van Redwoods 'RoboFinance'-oplossing is DSM.  Redwood heeft eigen consultants in dienst die de RPA-oplossingen bij klanten kunnen implementeren, maar het bedrijf werkt daarnaast ook met partners. In Nederland zijn dan onder meer EY en Deloitte.

UiPath

Jonge Roemeense onderneming die sinds de start in 2005 al zo'n 200 grote klanten wist te winnen met wat zij noemen 'intelligent' RPA, voor SAP en een reeks van andere backofficeplatformen. Het adjectief 'intelligent' verwijst naar ingebouwde AI-capaciteiten voor onder meer beeldherkenning, verwerking van natuurlijke taal en lerend vermogen. Die AI maakt het UiPath mogelijk kantoormedewerkers ook sommige wat minder eentonige taken uit handen te nemen. Daarmee komt duidelijk ook eerste-lijns klantcontact binnen de scope van UiPath.  Dat UiPath nog lang niet klaar is met het vergroten van de 'intellectuele actieradius' van zijn process robots mag worden afgeleid uit het feit dat het bedrijf in april nog ten behoeve van R&D zo'n 30 miljoen US dollar aan extra risicodragend vermogen los wist te peuteren bij een groep investeerders onder leiding van Accel. 

Voor verkoop en implementatie partnert UiPath met internationaal opererende adviesorganisaties als Accenture, Deloitte en Capgemini. Zij implementeerden de technologie onder meer bij Lufthansa, Generali, Telenor en Dong Energy.   

WorkFusion

Amerikaanse leverancier met een Europees hoofdkantoor in Wit-Rusland. Pas sinds 2015 echt met RPA bezig. Levert naast oplossingen voor de backoffice ook chatbots die voor klantcontact kunnen worden ingezet. Zwaartepunt ligt daarbij vooralsnog op niet-verkoopprocessen, zoals die wel onder meer voorkomen in branches als financiële dienstverlening, gezondheidszorg en media. Forrester is met name positief over WorkFusions inzichten op het gebied van analytics, maar laat het aan de beoordeling van eventuele kopers over of dat op dit moment opweegt tegen de nog wat beperkte harde RPA-functionaliteit.

Advies en implementatiediensten rond WorkFusion kunnen worden verzorgd door onder meer Deloitte, Cognizant, HCL, EY of TCS.   

 

Voor dit leveranciersoverzicht is behalve van het Forresterrapport 'Robotic Processs Automation Q1 2017' ook gebruik gemaakt van input van consultants en de betreffende leveranciers zelf. 

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!