Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom je bedrijf een ijzersterke SEO strategie nodig heeft

Uit cijfers van het CBS blijkt dat er aan het begin van 2023 ruim 2,1 miljoen ondernemingen in Nederland te vinden waren. Dat zijn er 79 duizend meer dan het jaar ervoor. En: dit aantal blijft maar groeien.
Het aantal bedrijven in Nederland zit al een hele tijd in de lift.

Je kunt je wel voorstellen wat dat voor effect heeft op de arbeidsmarkt: er is (nog) meer concurrentie te vinden. Daarom is het nodig om écht op te vallen als ondernemer en/of merk, wil je je (potentiële) klanten blijven bereiken. Dat doe je door een ijzersterke SEO strategie neer te zetten. In dit artikel lees je er meer over.

Waar staat SEO voor en waarom is het van belang?
Grote kans dat je wel eens van SEO hebt gehoord, maar waar staat SEO voor? SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachine optimalisatie. Het grootste doel van SEO is simpel: om jouw website bovenaan de zoekresultaten in Google te laten scoren, zodat je meer verkeer op je website en hopelijk meer klanten en verkopen krijgt. Er zijn verschillende manieren om daarvoor te zorgen; een goede SEO strategie helpt je hierbij. Het gaat hierbij overigens niet alleen om Google, maar ook om andere zoekmachines zoals DuckDuckGo en Bing. Maar: in Nederland is Google met 95% toch het meest in gebruik.

In eerste instantie, aan het begin van de jaren '00, kwam je met de toepassing van SEO redelijk snel bovenin de zoekresultaten. Maar: net als zoveel andere onderdelen van het wereldwijde web blijft SEO constant in ontwikkeling. Google wordt namelijk steeds slimmer en kan heel goed zien welke website wel of niet kwalitatief genoeg is om hoog in de zoekmachine te scoren. Daarom moet je nu volop tijd én geld investeren in de juiste SEO strategie om zo een goede plek in Google te veroveren en meer (potentiële) klanten te scoren. Het is een onmisbaar onderdeel geworden voor ieder modern bedrijf.

SEO strategie bestaat uit drie vaste categorieën
Er zijn ontzettend veel manieren om bezig te gaan met je SEO strategie en het online zichtbaar worden van je bedrijf. Om een goed overzicht te houden, is het goed om te weten dat je zo'n strategie in ieder geval kunt onderverdelen in drie vaste, belangrijke categorieën. In eerste instantie moet je je voornamelijk focussen op kwalitatieve content en de techniek achter de website.

Website moet technisch op orde zijn
Zo moet je website technisch gezien volledig op orde zijn. Zo'n technische SEO basis krijg je door je actief bezig te houden met de achterkant van je website. Het is bijvoorbeeld van belang dat de structuur van de website goed in elkaar zit, dat de website lekker snel laadt en dat je de headers op de juiste manier gebruikt. Ook moet je website beschikken over een SSL-certificaat. Dit kun je zelf regelen of overlaten aan een professional.

Content is king voor SEO
Natuurlijk mag content ook niet ontbreken wanneer we het hebben over SEO. Sterker nog: naast de technische basis is content hét onderdeel waar je doelgroep naar op zoek is. Hoe beter je website bestaat uit écht goede content des te meer bezoekers het zal trekken en Google zal zien dat je website een hoge plek waard is. Schakel een goede schrijver of blogger in, deel je content op sociale media kanalen, check je bounce rate en haal bezoekers over om meerdere pagina's op je website te bezoeken.

Denk ook aan linkbuilding voor je SEO
Een onderdeel waar je ook aan moet denken is link building. Maar: daarvoor moeten de technische kant van je website én de content op je website eerst een stevige basis vormen. In het geval van linkbuilding wil je het liefst dat andere grote websites gratis linken naar jouw website. In de praktijk werkt dat helaas niet altijd zo en wordt er vaak geld gevraagd voor linkbuilding. Het is hoe dan ook een belangrijk onderdeel binnen een SEO strategie wat betekent dat het nodig is om je hierin te verdiepen.

Meer klanten én meer omzet door juiste SEO strategie
Kort samengevat is een SEO strategie een must wanneer je wil dat potentiële klanten je website bezoeken. Het is vandaag de dag immers belangrijk om online zichtbaar te zijn; anders is de kans klein dat je je producten en/of diensten zomaar verkoopt. Je moet weten dat het vormen en uitvoeren van een SEO strategie veel tijd, energie en moeite kost. Het voordeel daarvan is dat je wél investeert in een duurzame vorm van online zichtbaarheid.

Dat betekent overigens niet dat je maar eenmalig bezig hoeft te gaan met SEO. SEO is altijd in ontwikkeling, wat betekent dat er het ene jaar andere SEO trends te vinden zijn dan het andere jaar. Daarom zul je als ondernemer altijd bezig blijven met SEO; wil je zichtbaar blijven in de zoekmachines. Dat is echter wel van groot belang, dus ga zeker aan de slag met die ijzersterke SEO strategie.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in