Overslaan en naar de inhoud gaan

Opta ontvangt veel klachten over spam

Op de site spamklacht.nl kunnen particulieren sinds woensdag klagen over ongevraagde e-mails, faxen of sms’jes. Die dag trad de nieuwe Telecommunicatiewet in werking en sindsdien is de Opta verantwoordelijk voor de bestrijding van ongewenste communicatieboodschappen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het merendeel van de klachten (85) ging over e-mail, vier mensen klaagden over sms’jes en één over een ongewenste fax. De Opta neemt de klachten niet stuk voor stuk in behandeling, maar speurt naar grote overtreders van de nieuwe wet. "We gaan op jacht naar de grote vissen", zegt een woordvoerder. Aan de opening van het meldpunt is geen grote bekendheid gegeven. De Opta vertrouwt erop dat de internetters de digitale klachtenbus automatisch vinden. De telecomwaakhond is naar eigen zeggen tevreden over de eerste tussenstand. Spamklacht.nl is bedoeld voor particulieren die willen klagen over commerciële, ideële of charitatieve spam met een Nederlandse herkomst. Ongeveer de helft van alle e-mail is ongewenst. Spam komt vooral uit de VS en zal naar verwachting voorlopig toenemen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in