Overslaan en naar de inhoud gaan

'Nederlandse bedrijven nog digitale beginners'

Het Nederlandse bedrijfsleven ziet zichzelf grotendeels nog als digitale beginner. Dit geldt voor driekwart van de bevraagde ondernemingen in de Global Digital Operations Study 2018. In vergelijking met bedrijven wereldwijd is de Nederlandse industrie minder optimistisch over de omzetgroei en de efficiencywinst die te halen zijn uit investeringen in digitale technologieën.
Digitale bibliotheek
© Shutterstock
Shutterstock

Uit het wereldwijde onderzoek naar digitale operations, uitgevoerd door PwC's consultingdochter Strategy&, komt ook naar voren dat Nederlandse bedrijven behoudend zijn in hun tech-bestedingen. Ze spenderen liever geld aan technologieën die zich al hebben bewezen, aldus het vandaag uitgestuurde persbericht. Deze bewezen technologieën zijn volgens Strategy& dan het Internet of Things (IoT) , manufacturing execution systems, en voorspellend onderhoud. Minder in trek qua investeringen zijn nieuwe, opkomende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, blockchain, en virtual reality.

Koploper Azië en haast geboden

De Global Digital Operations Study 2018 brengt ook een flinke discrepantie aan het licht tussen Nederland en Azië. Terwijl ondernemingen hier "enigszins terughoudend in het benutten van de kansen van de vierde industriële revolutie" zijn, maken Aziatische bedrijven haast om koploper te worden op de wereldmarkt. Volgens het onderzoek gebruikt maar liefst een derde van de ondernemingen in Azië over vijf jaar al volwassen digitale ecosystemen. "Dit zijn systemen waar meerdere partners hun waardeketens aan elkaar verbonden hebben gebruikmakend van nieuwe technologie. In Amerika is dat een kwart en in Europa zelfs maar 15 procent."

De geconstateerde achterstand van het Nederlandse bedrijfsleven past volgens advies- en accountancybedrijf PwC in een langer lopende trend. “Nederland loopt al jaren achter als je kijkt naar de snelheid waarmee de kansen die Industry 4.0 biedt omgezet worden in strategisch voordeel", aldus Michel Mulders, die bij PwC 'Industrie 4.0 leader' is. Dat is echter geen reden voor pessimisme, aangezien Nederland volgens Mulders een goede uitgangspositie heeft door onder andere de hoogwaardige ICT-infrastructuur hier. Om dit te benutten moeten Nederlandse bedrijven wel de komende jaren in de versnelling gaan om een inhaalslag te realiseren, waarschuwt de adviseur van PwC dat binnenkort een gratis webinar hierover houdt.

PwC's Strategy& geeft uitleg over wat 'digital champions' in huis moeten hebben:

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in