Overslaan en naar de inhoud gaan

Klachten over VMware-zakenpraktijken ongegrond, reageert VMware-eigenaar Broadcom

Klachten van klanten over flink verhoogde prijzen kloppen niet, stelt techleverancier Broadcom die zijn overname van VMware te gelde wil maken. De overgang naar verplichte abonnementen en herziening van VMware's partnermodel hebben voor veel onrust gezorgd. VMware-eigenaar Broadcom reageert dat klanten het verkeerd zien. Ondertussen hebben CIO-verenigingen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk een brandbrief naar de Europese Commissie gestuurd.

contract ondertekenen
CC0/Pixabay License

Volgens Broadcom zijn de klachten over hogere prijzen ongegrond, meldt de Britse technieuwssite The Register. Topman Sylvain Cazard, verantwoordelijk voor software bij Broadcom in de regio Azië-Oceanië, stelt dat sommige klanten juist goedkoper uit zijn. Dit betreft dan klanten die twee of meer componenten van VMware Cloud Foundation (VCF) gebruiken.

Abonnement inclusief support

Bovendien zouden klagende klanten ook een verkeerde, onvolledige blik op de kosten hebben. De nieuwe licentie- en prijsstructuren van Broadcom omvatten namelijk ook ondersteuning op de afgenomen VMware-producten. Voorheen moesten klanten support apart afnemen en afrekenen. In de praktijk werd ondersteuning echter ook wel door partnerbedrijven van VMware verzorgd.

Verder pareert Broadcom de algemene kritiek op de overgang naar abonnementen voor VMware, die komen in de plaats van eenmalige aanschaf van softwarelicenties. VMware is wat deze commerciële verandering betreft een hekkensluiter in de IT-industrie; veel leveranciers zijn al veel eerder overgegaan van softwareverkoop naar abonnementsconstructies. Broadcom-CEO en president Hock Tan heeft in een blogpost begin vorig jaar al geschreven over "de industriestandaard" van subscription-only licenties, in plaats van perpetual licensing voor software.

CIO's kloppen aan bij EC

De koersbepalende woorden van de hoogste baas plus de sussend bedoelde woorden nu staan haaks op sentiment onder klanten van VMware. Bedrijven groot en klein zien hun kosten toenemen voor gebruik van de virtualisatie- en cloudsoftware van de overgenomen leverancier. CIO-verenigingen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk hebben gezamenlijk een brandbrief gestuurd aan de Europese Commissie.

Daarin stellen de belangenbehartigers van Europese CIO's dat onderhandelingen met Broadcoms VMware en het marktgedrag van die techleverancier zijn verslechterd sinds de overname. "Er wordt misbruik gemaakt van de lock-in positie waarin veel zakelijke gebruikers zich bevinden en de fundamentele rol die VMware heeft in veel waardeketens", aldus het Nederlandse CIO Platform plus de drie zusterverenigingen. De EC is gevraagd om in te grijpen en zou al een kritische blik werpen op Broadcoms zakenpraktijken.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in