KNAW: Informaticaonderwijs moet veel beter
Scholieren zijn erg handig met smartphones en social media, maar missen toch de basisvaardigheden die nodig zijn in de huidige digitaal gedomineerde samenleving, stelt de KNAW. Daar moet het nieuwe verplichte vak informatie & communicatie verandering in brengen.
Keuzevak informatiekunde grondig vernieuwen
Het keuzevak informatiekunde moet daarnaast grondig vernieuwd worden. Dat is sinds de invoering ervan in 1995 niet gebeurd, stelt de KNAW. Veel scholen bieden het vak ook niet meer aan.
“Het is louter een knoppendrukcursus. Het vak gaat over computers, niet over informatie of over sociale media", stelt professor Jan Karel Lenstra, die de KNAW-commissie voorzit. “Het is als mensen een cursus paard en wagen mennen aanbieden als ze een mooie Ferrari voor de deur hebben staan", vergelijkt hij.
Kinderen moeten les kijgen in digitale beschaving
“Knoppen drukken kunnen kinderen al. Dat hebben ze meegekregen met de paplepel. Ze moeten les krijgen in digitale beschaving. Dat je op Twitter en Facebook net zomin als in het echt elkaar de vreselijkste dingen mag toewensen. Dat niet alles wat op Wikipedia staat, waar is. Dat een mailtje niet weg is als je het gewist hebt. Over digitale risico's en digitale rampen, zoals de Facebookramp in Haren", somt Lenstra op.
De KNAW roept hogescholen en universiteiten op om samen goede nieuwe docenten op te leiden voor dit informaticaonderwijs en vindt dat ook het ministerie van Economische Zaken hier een rol in moet spelen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee