Overslaan en naar de inhoud gaan

'Apple werkt aan eigen genAI-tools, voor intern gebruik'

Apple is volgens uitgelekte informatie bezig met het ontwikkelen van eigen AI-tools, waaronder ook een chatbot die intern de naam ‘Apple GPT’ heeft. De maker van smartphones, tablets, computers, eigen ARM-chips en sinds kort ook een AR-bril (augmented reality) wil niet achterblijven op wat een bedrijf als OpenAI nu mogelijk maakt voor techbedrijven als Microsoft. Daarnaast werken concurrenten als Google en AWS aan eigen AI-technologie.
Tim Cook blij
© Apple
Apple

Terwijl de AI-hype in volle gang is en de ene na de andere aankondiging van een nieuwe AI-gesteund product of dienst komt, blijft het opvallend stil vanuit Apple. Het bedrijf onder CEO Tim Cook werkt echter in het geheim aan AI-tools die vergelijkbaar zijn met die van OpenAI en Google's moederbedrijf Alphabet, zo meldt persbureau Bloomberg. Het baseert zich daarbij op goed geïnformeerde bronnen. Het aandeel Apple steeg woensdag op de Amerikaanse beurs met 2,3% tot een recordhoogte van 198,23 dollar per stuk, waarmee de totale beurswaarde van het bedrijf even boven de 3.100 miljard dollar uitkwam.

Zelf ontwikkelen

Veel van de huidige AI-ontwikkelingen zijn gebaseerd op mogelijkheden die OpenAI biedt aan derden. Sommige bedrijven kiezen voor zelf ontwikkelde AI-taalmodellen en dan daarop gebaseerde producten en diensten. Microsoft gebruikt voor zijn Bing Chat de GPT-motor van OpenAI, waar ook het geruchtmakende ChatGPT op is gebaseerd. Google daarentegen heeft zelf zijn Bard ontwikkeld en komt met nog andere AI-tools, voor specifieke toepassingen en branches.

In de afgelopen maanden is artificial intelligence een speerpunt geworden voor Apple. Verschillende teams werken hierbij samen, aldus Bloomberg. Apple heeft volgens de bronnen van Bloomberg zijn eigen systeem gebouwd om grote AI-taalmodellen mee te ontwikkelen. Met dat zelfontwikkelde systeem, intern bekend als 'Ajax', heeft de techgigant ook een chatbot kunnen ontwikkelen die door de ingenieurs 'Apple GPT' wordt genoemd.

Siri op achterstand

Hoewel de iPhone-maker al jaren AI-functies in zijn producten verwerkt, zoals spraakassistent Siri, loopt het al enige tijd toch achter op concurrenten zoals Google en Microsoft. Dat was al duidelijk toen techreuzen Google en Amazon kwamen met smart speakers waar met spraak dan vragen aan gesteld kunnen worden en opdrachten gegeven voor het uitvoeren van online-taken.

Apple-CEO Tim Cook heeft tot op heden publiekelijk niet veel gezegd over de stortvloed aan nieuwe AI-diensten die uiteenlopende aanbieders op de markt brengen. Hoewel de technologie potentie heeft, is er nog "een aantal problemen die opgelost moeten worden", zei hij tijdens een conference call in mei. "Apple zal AI toevoegen aan meer van zijn producten, maar op een zeer voorzichtige wijze."

Nieuw iPhone-moment?

Bloomberg schrijft dat Apple zich zorgen maakt dat het een belangrijke omslag dreigt te missen in de manier waarop apparaten werken. De stormachtige opkomst nu van AI-tools kan voor diepgaande veranderingen zorgen in de manier waarop mensen omgaan met smartphones, computers en andere technologie. In 2007 heeft Apple zelf met het debuut van zijn touch-telefoon annex internetapparaat iPhone al voor zo'n grote omslag gezorgd. Dit wordt wel 'het iPhone-moment' genoemd. Later is daar nog het effect van apps en de appstore bovenop gekomen.

Dit heeft diverse dominante techbedrijven overvallen en zelfs hun leidende posities aangetast. Apple wil dit niet zelf ondergaan en is dus begonnen met de ontwikkeling van AI-diensten. Volgens ingewijden is het ontwikkelwerk aan het eigen Ajax-systeem vorig jaar begonnen. Het bedrijf heeft op basis daarvan al wel AI-gerelateerde verbeteringen doorgevoerd aan smart assistent Siri, maar ook aan Apple's eigen zoektool en aan de Maps-dienst (plus bijbehorende iOS-app).

Alleen voor Apple-gebruik

Apple heeft volgens Bloomberg op dit moment geen plannen om AI-tools beschikbaar te stellen voor consumenten. Het bedrijf probeert eerst uit te vogelen hoe het deze tools het beste aan kan bieden aan de consument, zonder daarmee mogelijk de privacy van gebruikers te schenden. Datalekkage en privacyschendingen zijn nu, naast nog fouten en reputatieschade, hete hangijzers voor AI-toepassingen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in