Overslaan en naar de inhoud gaan

Welke partner kiest u om mee samen te werken voor het succes van uw bedrijf?

  • Wat is de rol van een engagement partner
  • Hoe bevordert deze de samenwerkering
Josette van IJssel werkzaam bij Kyndryl
Josette van Ijssel

We kennen allemaal voorbeelden van IT-projecten die succesvol zijn uitgevoerd, maar waarbij de oplossing niet het gewenste bedrijfsresultaat opleverde. Of IT-projecten waarbij tijdens de uitvoering duidelijk werd dat de aanvraag niet helemaal aansloot bij het beoogde resultaat. En daar worden noch de klant, noch de IT-leverancier blij van. Met alle ongewenste gevolgen voor beide partijen. Maar hoe kan dit worden voorkomen?

Mijn rol is door de jaren heen toch min of meer hetzelfde gebleven, maar kreeg telkens weer een andere functiebenaming. De meest recente titel vind ik wel de best passende: 'Engagement Partner'. Ik fungeer als de schakel tussen de organisatie en IT en richt mij op het vinden van een IT-oplossing die de organisatie van onze klanten echt zal helpen om hun zakelijke doelen te bereiken.

Wat mij motiveert is het vinden van de mogelijkheid om de kloof tussen de organisatie en de IT-afdeling te overbruggen en te zien hoe onze IT-oplossingen het succes van de organisatie positief beïnvloeden. Onze klanten zijn onze topprioriteit en we werken continu aan het vinden van manieren om hun ervaring te verbeteren door het leveren van innovatieve oplossingen en uitzonderlijke service.

Maar wat doe je precies voor werk?

Dat wordt mij regelmatig gevraagd. Laat ik het uitleggen aan de hand van het voorbeeld van een vervoerder van zeecontainers, die containers van China naar Rotterdam vervoerde. Hun klanten, de verzenders en ontvangers, hadden geen idee wat er tussen China en Rotterdam gebeurde. Dit leidde vaak tot frustraties bij de klanten - vooral als weer eens bleek dat er vertraging was of een container niet aankwam.

Nieuwe vervoerders in de markt sprongen hier handig op in en, niet gehinderd door enige “IT legacy”, bouwden zij een systeem dat dit inzicht wel mogelijk maakte. Hierdoor kozen klanten voor deze nieuwe vervoerder en kwam het marktaandeel van onze klant sterk onder druk te staan. Onze klant wilde dit inzicht ook aan haar klanten verschaffen en besloot eveneens een dergelijk logistieksysteem op te zetten en te implementeren. De bestaande IT-omgeving moest hiervoor worden aangepast.

Haak een engagementpartner aan

In eerste instantie kwam de klant bij ons met het verzoek om een ​​bepaald deel van de IT-omgeving aan te passen en daar een offerte voor te maken. Natuurlijk kan een IT-leverancier investeren in het bedenken van een oplossing, er een prijs aan hangen en een aanbieding maken, maar voor ons was dit het moment om een ​​engagementpartner aan te haken. Door het voeren van de dialoog met onze klant, werd al meteen duidelijk dat in dit specifieke geval er veel meer aan de hand was en dat er veel meer moest gebeuren dan de initiële uitvraag aanvankelijk deed vermoeden. Had Kyndryl alleen de vraag van de klant beantwoord, dan had de oplossing hoogstwaarschijnlijk niet het gewenste resultaat opgeleverd. Door de juiste dialoog te voeren en daardoor inzicht te krijgen in de gewenste zakelijke uitkomst, hebben we in kaart kunnen brengen wat de impact op de IT-omgeving zou zijn en welke verbeteringen nodig waren om het initiatief te laten slagen. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een succesvol project.

Het maken van de businesscase

Regelmatig ontmoet ik IT-vertegenwoordigers van klanten die een vraag in de markt zetten, waarvan de connectie met de zakelijke doelstellingen niet altijd duidelijk is. Als engagementpartner overbrug ik de kloof tussen de organisatie van de klant en hun IT-afdeling en zoek ik naar de waarde die een IT-oplossing voor de organisatie heeft. In het geval van de containervervoerder betekende dit dat een logistieke klus geklaard kon worden door de juiste aanpassing van de IT-omgeving te realiseren. Uit de businesscase bleek dat met een relatief kleine investering verdere krimp van het marktaandeel en dus een miljoenenverlies van het bedrijfsresultaat kon worden voorkomen.

Ga het gesprek aan

Ik zie het als mijn professionele taak om samen te werken met de verschillende belanghebbenden binnen de klantorganisatie om oplossingen te ontwerpen en te implementeren die niet alleen aan de eisen van de klant voldoen, maar hen ook helpt concurrerend te blijven in hun markt. In organisaties zou iedere belanghebbende van een IT-project het gesprek over 'de business' moeten willen voeren, om er zeker van te zijn dat alleen met díe IT-leverancier in zee wordt gegaan, die niet alleen de kennis en ervaring heeft, maar ook de verbinding weet te maken met de uiteindelijke zakelijke doelstellingen.

Bent u die belanghebbende en wordt u gevraagd een half uur van uw tijd te besteden aan een gesprek met een potentiële IT-leverancier? Maak dan tijd vrij in uw agenda. Zie zo'n uitnodiging als een kans voor de IT-afdeling om een waardevolle bijdrage te leveren aan het succes van de organisatie.

Over de auteur

Josette van IJssel werkte de afgelopen 30+ jaar bij verschillende IT-dienstverleners als dealmaker, IT-strateeg, outsourcingexpert en engagementpartner. Ze werkt nu bij Kyndryl als IT Strategy-expert. In deze serie deelt ze haar ervaringen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in