Spam kost NTT Docomo miljoenen
De e-mailadressen van mobiele telefoons van NTT zijn gebaseerd op het telefoonnummer van het toestel. Dat stelt allerlei reclamebureau’s en ‘dating’-services in staat hun diensten aan te prijzen door berichten te sturen naar random gegenereerde nummers. In juli veranderde Docomo zijn strategie al om dit probleem in te dammen. Het telefoonbedrijf vroeg abonnees een eigen e-mail-adres aan te maken als vervanging voor het nummer-adres. Docomo heeft gisteren bij het ministerie van Telecommunicatie het verzoek ingediend om een applicatie toe te mogen passen die grote hoeveelheden e-mail met vals adres blokkeert. Docomo werd al eerder aangeklaagd voor het doorlaten van ongewenste e-mail. In Japan betaalt de ontvanger van een tekst-bericht namelijk mee aan de verzending ervan. (tdo) Zie onze eerdere berichtgeving:‘SMS buitensporig duur’ - AG nr. 27, 2001Telecomwaakhond negeert SMS-spam - AG nr. 25, 2001