Overslaan en naar de inhoud gaan

Google begint met alternatief voor cookies in Chrome

Na een lange periode van onduidelijkheid wat Google nou precies wilde met een alternatief voor cookies, is het bedrijf afgelopen week begonnen Chrome-gebruikers te informeren over deze nieuwe, als het goed is privacyvriendelijkere manier om gerichte advertenties te kunnen verkopen.

no cookies
Shutterstock, Crystal Eye Studio

Veel Chrome-gebruikers hebben de afgelopen week de pop-up waarschijnlijk voorbij zien komen: een uitnodiging om de Privacy Sandbox te installeren. Volgens Google biedt deze Sandbox gebruikers veel meer controle over de gegevens die over surfgedrag worden verzameld en welke data vervolgens met adverteerders worden gedeeld. 

Google rommelt al lange tijd met de introductie van dit alternatief voor privacy-onvriendelijke cookies. Aanvankelijk wilde het bedrijf al in 2022 van het gebruik van cookies af, maar stelde het uitfaseren steeds weer uit. Problemen met de introductie van de Privacy Sandbox waren de oorzaak. Die lijken nu voorbij. 

Cookie-alternatief veroorzaakt nieuwe zorgen

De introductie van de Privacy Sandbox gaat overigens niet zonder problemen, signaleert TechCrunch. Gebruikers klagen dat de pop-up onvoldoende informatie geeft over hoe de nieuwe technologie de cookies gaat vervangen. De pop-up geeft bovendien aan dat zodra op de knop 'Got it' wordt gedrukt, de browser begint met het aanmaken van interessegebieden op basis van het surfgedrag. Door sommigen wordt dit als spyware gezien. 

Gebruikers kunnen vervolgens in de instellingen wel aangeven welke gegevens ze willen delen of de hele Privacy Sandbox weer uitzetten. Google kondigde in mei al aan cookies van derden vanaf de tweede helft van 2024 helemaal uit te bannen. 

Maar er zijn meer zorgen. Google is van plan deze Topics API's voor de Privacy Sandbox beschikbaar te maken voor alle op Chromium gebaseerde browsers, dus bijvoorbeeld ook Internet Explorer. Gezien de marktpositie van Chrome (meer dan 60% marktaandeel volgens Statcounter) zullen adverteerders geneigd zijn voor de technologie van de marktleider te kiezen, waarmee andere browsers zoals Opera en FireFox minder aantrekkelijk worden. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
RS
R Stuurman 11 september 2023

Deze reactie is verwijderd

JP
Jean-Luc Picard 11 september 2023

" alle op Chromium gebaseerde browsers, dus bijvoorbeeld ook Internet Explorer"
Ik heb blijkbaar enig tech-nieuws gemist de afgelopen maanden ;). Microsoft Edge lijkt mij een betere keuze

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in