Overslaan en naar de inhoud gaan

DMSA weert spam via SMS

De Direct Marketing Services Association (DSMA) heeft een plan opgesteld om ongevraagde reclameboodschappen via SMS tegen te kunnen houden. De DSMA heeft al een soortgelijke dienst voor de 'normale manieren om reclame te ontvangen'. Daarmee bedoelt de organisatie het ongevraagd toesturen van drukwerk en het plegen van telefoontjes door colporteurs.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Voor de mobiele telefoon moet een dienst in het leven worden geroepen, waarmee abonnees kenbaar kunnen maken dat ze geen prijs stellen op ongevraagde reclame. De DSMA heeft deze stap genomen nadat de Sociaal Economische Raad (SER) twee jaar terug uitspraken heeft gedaan over reclame via e-mail. In het advies van de SER wordt gepleit voor een meldpunt ongewenste reclame. Verspreiders van commerciële boodschappen dienen zich bij dat meldpunt aan te sluiten en te beloven geen reclame-mailtjes te sturen aan mensen die dat niet willen. Of de plannen op SMS-gebied tot het gewenste resultaat leiden, wordt her en der betwijfeld. Richard Lamb, schrijver van een boek over e-handel, ziet allerlei obstakels. Lamb heeft vooral bezwaar tegen de werkwijze waarbij een potentiële ontvanger van reclame actief moet aangeven dat hij of zij er geen prijs op stelt. "Dat zullen meestal ouderen zijn, die doorgaans nogal moeite hebben met het gebruik van SMS", aldus Lamb. (rak)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in