Overslaan en naar de inhoud gaan

Medewerkerstekort? Houd je achterdeur dicht!

Echt snappen doe ik het niet: hoe kan het dat ICT-organisaties met een nijpend tekort aan personeel zo volhardend in de recruiters-reflex schieten? Waarom zo veel moeite steken in het wijd open zetten van de voordeur, terwijl de bestaande medewerkers door de achterdeur vertrekken?
Gesloten deur
© Shutterstock
Shutterstock

Eén reden kan ik bedenken: opschalen met recruitment toont actiegerichtheid en is zo gedaan, terwijl het realiseren van de retentie van medewerkers beduidend meer om het lijf heeft.

Om je mensen te behouden zul je namelijk je interne organisatie moeten aanpassen aan de huidige war-for-talenttijden. Te beginnen bij de leidinggevenden - bij hen ligt de sleutel tot de noodzakelijke retentieratio’s. Medewerkers verlaten niet hun baan, zij verlaten hun baas.

De huidige arbeidsmarkt vereist een leiderschapsstijl met eigentijdse vaardigheden, waarin de intrinsieke werkbeleving van de medewerker het uitgangspunt in gesprekken dient te zijn. Old-school performancegesprekken kunnen aan de kant. Want ook al noem je het een wandelgesprek, het goeie gesprek, een BILA of het benen-op-tafelgesprek, al dergelijke functioneringsgesprekken hebben één ding gemeen: de leidinggevende initieert en zijn of haar perceptie van het functioneren van de medewerker is leidend.

Talent behouden

Voor ICT-leidinggevenden die in deze nieuw ontstane arbeidsmarkt geëquipeerd willen zijn om talent te behouden, 5 tips:

  1. De actuele werkbeleving van je medewerker moet het uitgangspunt zijn van al je gesprekken met hem of haar.
  2. Hou job-reflectiesessies. Doe dat 1-op-1 in een relaxte omgeving en doe dat minimaal één 5 tismaal per kwartaal; zowel de privéomstandigheden als de factoren die het werkgeluk bepalen kunnen namelijk snel wijzigen.
  3. Als je niet kijkt, heb je het niet gezien: demotiverende factoren, die voortkomen uit de werkomstandigheden, zijn er om besproken en opgelost te worden. Denk aan zaken als onduidelijkheid in beleid, interne miscommunicatie en onbalans in de werk-privéverhouding. Luister, begrijp, vul aan met concrete verbeterafspraken en maak een vervolgafspraak om daarin de verbeteringen te checken.
  4. Controleer of voor je medewerker zijn of haar motivatie-kicks voldoende in werking zijn; monitor op relevante motivatoren als voldoende uitdaging ervaren in het werk, genoeg warme en welgemeende waardering ontvangen en autonoom kunnen en mogen werken
  5. Check op de mate van betrokkenheid: sluit je medewerker aan bij de waardecreatie zoals jullie organisatie die voortbrengt? Het gevoel van verbondenheid komt voor de hedendaagse werknemer voort uit wat je gezamenlijk bijdraagt aan mens en milieu. Vertaal die bijdrage van je organisatie door naar de support die je medewerker daar vanuit zijn rol aan kan leveren.

Engagement binnen een organisatie komt tot stand tussen medewerker en leidinggevende. 

Relevant genoeg om op in te zetten in een overspannen arbeidsmarkt. Een markt waarin we er waar het gaat om een tekort aan medewerkers het meest aan hebben de achterdeur gesloten te houden. 

Omdat we anders zo op de tocht staan…

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in