VN: 'IT cruciaal voor hulpverlening na rampen'
De belangrijkste uitdaging, zo staat in het rapport, is de coördinatie te verbeteren tussen de gevestigde hulpverleningsorganisaties enerzijds en de losjes georganiseerde gemeenschappen van vrijwilligers en technici anderzijds. Volgens Kathy Calvin, directeur van de UN Foundation, hebben de recente humanitaire crises in Japan en Libië aangetoond dat “snelle en accurate informatie” onmisbaar is om effectief noodhulp te kunnen bieden.
Sociale netwerken centraal bij noodhulp en herstel
Meer dan ooit kunnen individuen volgens het rapport een steentje bijdragen door middel van cloud-, crowd- en sms-technologie. Ted Turner, voorzitter van de UN Foundation, zegt dat de aardbeving in Haïti heeft aangetoond dat mensen die via sociale netwerken met elkaar verbonden zijn, steeds belangrijker zijn bij noodhulp en wederopbouw.
Haïtianen die onder het puin waren bedolven, stuurden sms-berichten om hun locatie door te geven. Vanuit de hele wereld schoten bezorgde burgers te hulp, onder meer door donaties via sms te sturen en door sociale netwerken te gebruiken om hulpverzoeken door te geven.
Digitale kaarten snel gemaakt
Honderden experts op het gebied van geografische informatiesystemen hebben satellietfoto’s van na de ramp gebruikt om nieuwe digitale landkaarten van Haïti te maken. Hulpverleners konden deze kaarten gebruiken voor het inrichten van vluchtelingenkampen en logistieke doeleinden.
Bij de ramp op Haïti kwamen meer dan 200.000 mensen om het leven terwijl 1,3 miljoen anderen dakloos raakten. Voor het rapport zijn zo’n 40 deskundigen op het gebied van technologie en hulpverlening geraadpleegd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee