Overslaan en naar de inhoud gaan

Vertrouwen in eigen data is opmerkelijk laag

Goed gefundeerde beslissingen nemen op basis van analytics en AI-modellen begint bij het gebruik van kwalitatief hoogwaardige data. En daar schort het nog altijd aan, beseft een groot deel van de verantwoordelijken die binnen organisaties over het datamanagement gaan. Dit blijkt uit een onderzoek onder klanten van Tableau, onderdeel van Salesforce.

Het onderzoeksrapport toont aan dat het vertrouwen in data dramatisch laag is bij Nederlandse organisaties. Van de salesverantwoordelijken ziet slechts 37% de data waarmee wordt gewerkt als volledig betrouwbaar. Bij marketing ligt het vertrouwen met 40% iets hoger en bij de IT-verantwoordelijken 52%. Dat betekent dat bij een heel groot deel van de organisaties niemand er de hand voor in het vuur durft te steken. 

Vrees de boot te missen

Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat organisaties bang zijn de boot te missen als ze niet meegaan in de kansen die AI biedt. Bijna vier op de vijf (78%) beslissers maakt zich daar zorgen over. Ze verwachten dat conversational AI helpt data toegankelijker te maken en denken dat data hen gaan helpen bij het maken van beslissingen. Verder zou AI in bredere zin voordelen bieden bij het vergroten van klanttevredenheid en het verbeteren van personalisering. Vooral in Nederland kijken beslissers in Nederland ook verlekkerd naar mogelijkheden om de efficiency te verhogen en zo de kosten te verminderen. 

Daar wringt de schoen dus behoorlijk want 86% van de IT-verantwoordelijken in de internationale studie geeft aan zich ervan bewust te zijn dat de resultaten waar AI mee komt, hooguit zo goed zijn als de data die erin worden gestopt. Bijna negen op de tien (87%) zegt dan ook dat er een hoge prioriteit ligt bij goed datamanagement. 

Datastrategie weinig afgestemd op bedrijfsdoelen

Een belangrijk probleem dat uit het onderzoek naar voren komt, is dat de datastrategie in veel  organisaties te weinig rekening houdt met de bedrijfsdoelen. Ruim 40% van de lijnverantwoordelijken stelt dat er geen of weinig afstemming is tussen die twee. Maar liefst 60% van de IT-verantwoordelijken zegt geen idee te hebben waarvoor de bedrijfsteams data gebruiken en waar er behoefte is aan snelle inzichten. Ook is er weinig zicht op de gebruikswaarde van de bedrijfsgegevens, zodat het erg moeilijk is het rendement te berekenen op initiatieven rond het gebruik van data.

Volgens de auteurs van het rapport draait het verbeteren van het vertrouwen meer dan alleen om het implementeren van technologie om de kwaliteit van data te verhogen. Er moet daarnaast gewerkt worden aan een 'datacultuur', ofwel een collectief gedrag en overtuiging bij mensen die werken met de gegevens om de besluitvorming te verbeteren. 

Voor het onderzoek werden aan het begin van de zomer zo'n 10.000 analytics-, IT- en lijnverantwoordelijken in 18 landen bevraagd. Daarvan kwamen zo'n 1000 reacties uit Nederland. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in