Overslaan en naar de inhoud gaan

GenAI-hype of geen hype: de cloud merkt er nog niets van

Generatieve AI beheerst het nieuws, zeker in tech-kringen. Bedrijven bevestigen dat het onderwerp hoog op de agenda staat bij de leiding. De populaire AI-vorm vreet computerkracht en wordt daarom vooral bij cloudbedrijven gehost. Toch is er weinig te zien van een sterke groei in de uitgaven aan computerkracht voor deze technologie in de cloud, constateert Jim Fare, een analist bij Gartner, gespecialiseerd in AI, data science en analytics bij The Register.

golf
Shutterstock, Ricardo Reitmeyer

Het merendeel van de IT-uitgaven in de cloud gaat nog altijd op aan predictive analysis, aan beeldherkenning (computer vision), aanbevelingssystemen en graph networks. Generatieve AI speelt eigenlijk nog geen rol van betekenis. 

Fare zegt dat generatieve AI nog vooral een hype is omdat iedereen probeert te bedenken wat de gevolgen van de technologie kunnen zijn voor de bedrijfsvoering en hoe deze mogelijk kunnen bijdragen aan het succes van de onderneming. 

De golf tekent aan de horizon

Eigenlijk zijn het alleen de bedrijven die bezig zijn met het bouwen van de large language models, die er veel geld aan uitgeven, constateert Fare. Het gaat dan bijvoorbeeld om OpenAI en Anthropic. 

Maar daar kan binnenkort wel verandering in komen. De groei in de omzet afkomstig van het gebruik van genAI stijgt zo'n vier tot vijf keer zo snel als de omzet van overige clouddiensten, zegt Chetan Kapoor, directeur product management EC2-instances bij AWS tegen The Register. Hij ziet dat vooral bedrijven die genAI willen integreren in bestaand aanbod, zoals bijvoorbeeld Adobe, hun investeringen op dit gebied opschroeven. Naar verwachting groeit daarna de klandizie van bedrijven zoals startups, die niet de middelen hebben om zelf large language models te trainen en zich daarvoor tot cloudaanbieders wenden. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in