Beheer

Dit is een bijdrage van Zoho Corporation
Procesmanagement
Een duurzame digitale strategie na een pandemie.

Een duurzame digitale strategie na een pandemie

En hoe succesvol te blijven in een post-COVID wereld.

24 februari 2022
Door: Zoho Corporation, partner

En hoe succesvol te blijven in een post-COVID wereld.

Digitale trends die worden gestimuleerd door situationele noodzaak, veranderen vandaag de dag snel het koopgedrag en de voorkeuren van verschillende stakeholders.

Om relevant, concurrerend en succesvol te blijven in een post-COVID wereld, is het van cruciaal belang om wat in wezen digitale "nood oplossingen" waren, opnieuw te evalueren en om te zetten in strategische plannen voor de lange termijn. Hier volgen een paar aspecten die van essentieel belang zijn voor het opbouwen van een duurzame, digitale cultuur voor jouw bedrijf:

1. Bouw een digitaal " experience " platform

Het is niet meer voldoende om alleen een online B2C- of B2B-winkel te hebben, want de kans is groot dat jouw concurrenten dit ook hebben. Gezien de grotere beschikbaarheid van opties, willen klanten digitale ervaringen (DX) die relatiegericht en continu zijn in plaats van transactioneel en eenmalig. Webwinkels moeten transformeren tot krachtige, moderne DX-platforms die meer gepersonaliseerde connecties creëren voor klanten op een interactieve maar niet opdringerige manier.

2. Digital employee experience (DEX) is net zo belangrijk

De klant mag dan wel de drijvende kracht achter verandering zijn, maar de toewijding van de medewerkers zal de uiteindelijke uitvoering vergemakkelijken. Om ervoor te zorgen dat werknemers een organisatiebrede digitale transitie omarmen, moeten ze kennismaken met een aantal functionele tools die eenvoudig zijn om mee te werken, flexibele gebruikersinterfaces hebben die zijn geoptimaliseerd voor meerdere partijen, workflowautomatisering mogelijk maken (bijv. low-code/no-code ontwikkelingsplatforms) en consistente ervaringen bieden voor verschillende afdelingen. 

Daarnaast moet het digitale werkplatform voor werknemers ook een samenwerkingsplatform zijn dat cross-functionele procesintegraties en bedrijfscommunicatie mogelijk maakt. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat een medewerker van de klantenservice direct vanaf de helpdesk toegang heeft tot de factuurgeschiedenis van een klant en tot nog niet afgehandelde productlicenties, zonder dat hij hoeft in te loggen op een secundaire financiële tool. Dit soort cross-over van interne communicatie met zakelijke beheeroplossingen is met name van cruciaal belang voor externe- en hybride werknemers.

3. Investeer in een digitale toolbox die zowel de waarde als de kosten optimaliseert

Informatiesilo's en oplopende kosten zijn veelvoorkomende valkuilen die het management ervaart en die tijdens de verschillende fasen van een digitaal adoptietraject de kop opsteken. De investeringen zijn in een groot aantal verschillende softwaretoepassingen van diverse leveranciers die niet alleen verschillen in vorm, uiterlijk en gevoel, maar ook moeite hebben om te integreren. Dit zal, naarmate de organisatie groeit, in de toekomst alleen maar meer complicaties opleveren dan dat het problemen oplost. Om nog maar te zwijgen van de enorme licentiekosten. Het is van cruciaal belang om de juiste set tools te kiezen die in harmonie samenwerken aan hetzelfde doel en dezelfde missie, en die bovendien een meerwaarde bieden.

4. Digital-first moet ook privacy-first zijn

Eindgebruikers zijn tegenwoordig meer bewust van hoe waardevol hun persoonsgegevens zijn en hoe groot de vraag ernaar is in het licht van moderne technologieën zoals AI/ML. Ze beseffen het belang van privacy en de noodzaak om eigenaar te zijn van en controle uit te oefenen over wat ze via het web met bedrijven delen. Zij willen de nadrukkelijke garantie dat de bedrijven die zij hun informatie toevertrouwen, transparant zijn over hun praktijken inzake gegevensgebruik, voldoen aan regelgeving inzake gegevensbeheer zoals het AVG en ISO 27701, en hen zullen beschermen tegen datalekken en identiteitsmisbruik. Een digitaal programma moet het bovenstaande waarborgen om het vertrouwen en de loyaliteit van gebruikers de komende jaren te behouden.

5. Laat ruimte voor innovatie

Een bedrijf runnen dat klaar is voor de toekomst houdt ook in dat je voortdurend op zoek bent naar nieuwe kansen die je helpen te ontwikkelen door middel van innovatie, en dat je ervoor zorgt dat de bedrijfssystemen en processen flexibel genoeg zijn om de verandering te ondergaan. Digitaal is vandaag weliswaar de aangewezen weg, maar er zullen zich nieuwe mogelijkheden blijven aandienen. Hierdoor moet jouw digitale strategie flexibel zijn om in te spelen op nieuwe kansen.

 

 

Reactie toevoegen