Beheer

Dit is een bijdrage van Zoho Corporation
Zakelijke software
De 4 grote voordelen van  een goede klantenservice

De 4 grote voordelen van een goede klantenservice

Een uitstekende klantenservice heeft een positieve impact. 

5 juli 2022
Door: Zoho Corporation, partner

Een uitstekende klantenservice heeft een positieve impact. 

De klantenservice is één van de belangrijkste afdelingen binnen een bedrijf. Daarom delen we graag deze vier voordelen die je als bedrijf kan behalen met een goede klantenservice. 

1. Optimaliseer de inhoud

Klantenservice teams kennen je potentiële leads en actieve klanten beter dan welk ander team ook. Vanaf het moment dat website bezoekers zich melden met vragen, staan je klantenservice teams vooraan in de CX. Zij worden het punt van interactie van je klanten met het bedrijf vanaf het moment dat ze aan boord komen. Natuurlijk komen je marketing- en verkoopteams ook in actie, maar dat is slechts voor korte tijd. Je klantenservice team kent je klanten en buyer persona's het beste, waardoor ze erg waardevol zijn als het gaat om het optimaliseren van content en het maximaliseren van conversies.

2. Genereer inkomsten

Klantenservice is niet alleen een reactief proces dat in werking treedt wanneer een klant een vraag of een probleem heeft. Het is veel meer. Met de informatie die je supportmedewerkers hebben over hoe klanten je product gebruiken, bevinden zij zich in de ideale positie om hen te helpen, te informeren en te adviseren bij toekomstige aankopen. Daarom heeft je klantenservice team de touwtjes echt in handen als het gaat om het beheren van klantbehoud, levenslange waarde en doorverwijzingen. Dit doorbreekt de mythe dat klantenservice geen inkomsten genererend bedrijfsproces zou zijn.  

3. Verhoog de merkwaarde

Klantenservice teams zijn toegewijd aan één focus: je klanten. Door af te stemmen op klanten en hun behoeften te begrijpen, kunnen je klantenservice teams klanten helpen zich voor te bereiden op en te voldoen aan hun verplichtingen. Op deze manier kunnen supportmedewerkers klanten helpen succes te behalen, doelen te halen en mijlpalen te bereiken in hun eigen bedrijf en met hun klanten. Wanneer een goede klantenservice de omzet van je klanten verhoogt, versterkt dit je merkwaarde.

4. Verminder churn

De meeste verkoop- en marketingteams worden zich bewust van klantenchurn wanneer accounts of facturering hen informeren dat een klant heeft geannuleerd en verder is gegaan. Ondertussen wisten hun klantenservice teams waarschijnlijk dat het eraan zat te komen, omdat zij als eersten weten hoe je klanten zich voelen. Zij voelen ongeduld, frustraties, ongenoegen en teleurstelling en kunnen opzeggingen voorspellen met een openhartigheid die moeilijk te verteren is voor productontwikkeling, marketing en verkoop. Besteed aandacht aan je klantenservice team wanneer zij zeggen dat de relatie van een klant met je bedrijf aan verslechterd. Ga bij hen zitten en leer van hen hoe je je teams op elkaar kunt afstemmen om te voorkomen dat je klanten weglopen.

Tien jaar geleden keken bedrijven heel anders tegen klanten aan. Ze zagen hen als een middel om een sterke bottom line te bereiken en weinig anders. Maar dat is allemaal veranderd. Er staat veel meer op het spel dan winst en omzet, nu omzet en groei zo nauw verbonden zijn met de klantervaring. Dit verklaart de veranderende perceptie over klantenservice, community management, en de mate van betrokkenheid die nodig is om een betere CX op te bouwen.

Wil je meer weten over hoe je je klantenservice naar een hoger niveau kan tillen, kom dan langs op Zoholics. Tijdens dit evenement leren we je graag meer over het optimaal inzetten van je klantenservice.

Reactie toevoegen