Management

Dit is een bijdrage van Ymor
Cloud
Bewegen naar de cloud

Moet ik naar de cloud? Vier afwegingen om te maken

Welke consequenties heeft het als ik ga bewegen naar de cloud? Vier belangrijke afwegingen voor de IT afdeling. 

 

5 juni 2019
Door: Ymor , partner

Welke consequenties heeft het als ik ga bewegen naar de cloud? Vier belangrijke afwegingen voor de IT afdeling. 

 

Er was eens een IT-organisatie die zei “We gaan in één keer alle problemen oplossen en geld besparen: we gaan naar de cloud!” Het zou ze forse besparingen opleveren op hardware en beheerkosten. De nieuwe leverancier zou alles overnemen dus er zou maar één aanspreekpunt zijn: ideaal! De eerste gebruikers gingen over en waren gelukkig: het werkte lekker snel, frisse omgeving, eindelijk de nieuwe Office 365, mooi hoor! Maar toen: in september begonnen de eerste gebruikers te klagen: het was toch niet altijd even snel. De leverancier zegt nog steeds aan de SLA te voldoen en hoé traag het eigenlijk is, dat weet niemand precies. Wat nu? Dit scenario zien we in onze praktijk regelmatig terug en heeft een aantal oorzaken. We bespreken de vier meest voorkomende.

1. VERSNIPPERING VAN VERANTWOORDELIJKHEDEN

Ieder zijn vak, dus wordt de werkplekomgeving afgenomen bij leverancier A, deze huurt servercapaciteit bij leverancier B. De backend applicaties worden beheerd door partij C, deze maakt gebruik van interne hosting vanuit afdeling D. Alle partijen nemen verantwoordelijkheid tot aan de voordeur: of hun product ook goed werkt binnen de totale oplossing valt buiten de SLA. Bij problemen wijzen leveranciers vaak naar elkaar en voelt niemand zich verantwoordelijk voor het functioneren van het geheel. Ondertussen gaat de klant er vanuit dat met het outsourcen van zijn omgeving, ook het oplossen van problemen goed belegd is. Ons advies: houd zelf de regie door te meten hoe leveranciers presteren.

2. GEDEELDE OMGEVINGEN

Als in de brochure staat dat een leverancier ‘efficiënt kan werken’ bespaart hij waarschijnlijk kosten door groot in te kopen en te leveren aan meerdere partijen. Het resultaat is net als in een voordelig hotel: het water uit de kraan is lekker heet, maar niet tussen 7:00 en 9:00 ‘s morgens wanneer iedereen onder de douche wil en dezelfde watervoorziening deelt. Zo betekent de overgang naar de cloud vaak niet meer dan ‘draaien op andermans servers’ waardoor oude problematiek gewoon blijft bestaan of nieuwe vertragingen optreden. Ons advies: wees reëel in de kostenbesparing die bereikt kan worden.

3. ‘IN BEHEER NEMEN’ BETEKENT MIGREREN

Wanneer een onderneming uit zijn eigen omgeving gegroeid is zal een nieuwe leverancier aanbieden de omgeving ‘over te nemen’. Dat klinkt goed en werkt vaak ook goed. Even. De bereidheid van leveranciers om problemen op te lossen op een voor hen vreemde omgeving vaak beperkt en er zal al snel een ‘alternatieve’ oplossing worden voorgesteld. Bestaande problemen worden niet opgelost en er wordt voorgesteld om over te gaan naar een ‘standaard omgeving’. Dat houdt dan in een migratie van de eigen oude infrastructuur naar die van de nieuwe leverancier, vanzelfsprekend met nieuwe voorwaarden en begroting. Ons advies: denk hier vooraf over na en maak afspraken met de leverancier.

4. ONVOORZIENE GEVOLGEN VAN CLOUD DIENSTEN

Cloud leveranciers bieden vaak een overeenkomst met standaard diensten erin: verleidelijke opties waarvan de gevolgen niet altijd duidelijk zijn. Bijvoorbeeld:

  • ‘Uw documenten snel beschikbaar’ betekent: documenten reizen met u mee en worden opgeslagen op de dichtstbijzijnde server om de afgesproken snelheid te kunnen garanderen. Wanneer u op weg naar uw vakantiebestemming in Vietnam nog even snel een document bewerkt, staat deze op een server in Singapore, onder de privacywetgeving van Singapore. Is dat volgens uw wens en policy?
  • ‘Onbeperkt terug naar elke vorige versie’ betekent: de versiehistorie wordt bijgehouden, dus hoe meer wijzigingen zijn doorgevoerd, hoe trager het wordt. Na twee jaar intensief onderhoud op gedeelde brondocumenten wordt het werken daarmee steeds lastiger.
  • ‘Desktop omgeving wordt onthouden, waar je ook werkt’ betekent: de inrichting van de werkomgeving wordt opgeslagen in een persoonsprofiel. Niemand durft daarin beperkingen aan te brengen, dus na een jaar sleept een gebruiker zoveel historie met zich mee dat in- en uitloggen wel 10 minuten kan duren.

Ons advies: vraag door en leg afspraken over performance vast, bijvoorbeeld in een eXperience Level Agreement (XLA).

KORTOM

Moet u naar de cloud? Dat kunt u zelf het beste bepalen. Onze boodschap is vooral: leer van de valkuilen van anderen en zorg dat u vanaf het begin duidelijke, meetbare afspraken maakt met uw cloud leverancier over de beschikbaarheid en performance van diensten. En houd daar vervolgens zelf regie over!

Lees het originele artikel op: https://www.ymor.com/nl/resources/blog/moet-ik-naar-de-cloud-vier-afweg…

Reactie toevoegen