Management

Dit is een bijdrage van Ymor
IT beheer
nieuwe werken

De digitale werkplekervaring bij het nieuwe werken

Hoe houd je grip op de gebruikerservaring als men vanaf verschillende locaties werkt? Testen, testen en testen!

24 augustus 2020
Door: Ymor , partner

Hoe houd je grip op de gebruikerservaring als men vanaf verschillende locaties werkt? Testen, testen en testen!

COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat werken op afstand de nieuwe standaard is geworden. Ook wanneer de pandemie een halt wordt toegeroepen, zullen de meeste organisaties niet langer vasthouden aan het verplicht werken op kantoor. Om deze nieuwe manier van werken te blijven faciliteren, is het belangrijk dat bedrijven – juist nu – een optimale digitale werkervaring creëren. Maar hoe weet je als organisatie of de gebruikerservaring goed is in deze extreem gedistribueerde omgeving? Het antwoord is testen, testen, testen.

Wanneer medewerkers vanuit verschillende locaties werken, moeten zij hun werk net zo goed kunnen uitvoeren als op kantoor. Dit vraagt om een virtuele werkplek met onbelemmerde toegang tot alle benodigde bedrijfsapplicaties en –data. Deze virtuele werkomgevingen moeten vanzelfsprekend zo goed mogelijk aansluiten op de bestaande kantooromgeving, ten minste een vergelijkbare gebruikservaring en veiligheid bieden. Dat klinkt eenvoudig, maar het realiseren daarvan brengt nieuwe complexiteit met zich mee.

Uitdagingen

De uitdagingen op het gebied van de digitale werkplekervaring hebben vooral te maken met veranderingen in de IT-omgeving. De hoeveelheid changes is sinds 2016 met maar liefst 86% gestegen. Daarnaast neemt ook het belang van het snel kunnen doorvoeren van changes toe: het snel doorvoeren van security updates is de enige manier om digitale aanvallen te weren. Niet geteste changes leiden geregeld tot problemen en kunnen een negatieve impact hebben op bedrijfsprocessen. En wanneer deze problemen optreden, is het moeilijker om ze op afstand te identificeren, te prioriteren en te analyseren dan wanneer ze binnen de vier muren van een kantoor optreden. Met als gevolg dat processen stil komen te liggen en gebruikers (tijdelijk) hun werk niet kunnen uitvoeren, en er sprake is van verlies van productiviteit en tevredenheid. Met dit toenemend aantal changes is handmatig testen niet meer efficiënt.

Gebruikerstevredenheid hangt voor een groot deel af van de prestaties van applicaties en de beschikbaarheid van de digitale werkomgeving. Omdat vanaf verschillende locaties wordt ingelogd op de virtuele omgevingen en het bedrijfsnetwerk, neemt de druk op de gebruikte applicaties en infrastructuur toe. Daarnaast kunnen de eerder genoemde changes tot ongewenste impact leiden als ze vooraf niet zijn getest. Denk aan impact op de gebruikerservaring, de prestaties van applicaties, beschikbaar geheugen en natuurlijk impact op het budget om deze problemen afzonderlijk aan te pakken.

Testen, testen, testen?

Om dit te voorkomen, is het belangrijk dat de digitale werkomgeving continu wordt gemonitord en wijzigingen vooraf worden getest. Drie manieren van (geautomatiseerd) testen die kunnen worden ingezet om een optimale ervaring te garanderen zijn: application testing, load testing en performance testing.

Bij application testing is het mogelijk om het gebruik van applicaties over meerdere platformen te testen en te kijken of de applicatie klaar is voor gebruik. Stel dat een nieuwe applicatie aan een image wordt toegevoegd, dan is het belangrijk dat deze binnen iedere virtuele omgeving en op elk operating system zonder problemen gebruikt kan worden. Het doel van een application test is om na te gaan of de applicatie in verschillende scenario’s goed presteert voordat deze in productie wordt gebracht.

Als de applicatie klaar is voor gebruik, is het verstandig om load testing toe te passen, waarbij de virtuele werkomgeving capaciteit wordt getest. Met de test wordt het inloggen van een grote hoeveelheid gebruikers gesimuleerd en het gedrag van de omgeving preventief gecontroleerd. Voordat een update plaatsvindt, worden verschillende configuraties naast elkaar getest om te bepalen welke het beste presteert. Daarnaast wordt getest of de backend van een bedrijfskritische applicatie grote hoeveelheden verzoeken aankan. Zo kan de IT-afdeling de meest efficiënte set-up bepalen en implementeren.

De omgeving is klaar voor gebruik en geschikt voor het beoogde aantal gebruikers. Vervolgens worden testprocessen geïmplementeerd om te zorgen dat dit ook zo blijft met continuous availability and performance testing. Hierbij wordt, doorlopend getest met synthetische gebruikers of het systeem naar behoren presteert. Hierdoor ontstaat een holistisch beeld van de daadwerkelijke ervaring binnen de digitale werkomgeving en worden inzichten verkregen met betrekking tot de performance over een langere termijn.

Door deze tests automatisch uit te laten voeren voordat een change live gaat, wordt voorkomen dat de prestaties van applicaties en processen afnemen en systemen uitvallen. Hierdoor blijft een goede digitale werkplekervaring gewaarborgd; een cruciaal onderdeel van de nieuwe manier van werken.

Benieuwd hoe je dit in de praktijk toepast?

Onlangs organiseerden performancespecialist Ymor en remote testing specialist Login VSI een webinar over dit onderwerp, met diverse praktische klantvoorbeelden. Download hier de recording: https://www.ymor.com/resources/webinars-and-events/optimize-remote-working-infrastructure of neem contact op met Ymor voor meer informatie over continue (werkplek)monitoring. 

 

Reactie toevoegen