Development

Dit is een bijdrage van Workday
IT beheer
5 tech trends voor 2021

De 5 tech trends voor 2021

Vijf technologische trends die we in de gaten moeten houden.

26 februari 2021
Door: Workday, partner

Vijf technologische trends die we in de gaten moeten houden.

De digitale transformatie bereikte in 2020 haar topsnelheid en ook in 2021 kunnen we grote sprongen verwachten op het gebied van technologie. Technologie kwam in het middelpunt van de belangstelling te staan toen bedrijven in allerijl klanten moesten bedienen, de bedrijfscontinuïteit moesten waarborgen én werknemers ondersteuning moesten bieden. Het gevolg: evaluaties en implementaties van technologie worden in topsnelheid uitgevoerd, wat voorheen jaren duurde. Als de pandemie ons één ding heeft geleerd dan is het wel hoe belangrijk technologie vandaag de dag is voor bedrijven en voor het toekomstige succes.

Tijdens dit proces zijn we ons gaan realiseren dat planning en voorbereiding lonen. Bedrijven investeren nu niet alleen in technologie om digitaal te transformeren, maar ook om zich voor te bereiden om crises. Het afgelopen jaar heeft ons laten zien dat een wereldwijde crisis zich op ieder moment en zonder waarschuwing kan aantonen. 

In 2021 focust de wereld zich op herstel. De investeringen die bedrijven hiervoor doen, leggen de basis voor een jaar van snelle technologische adoptie. Er wordt gezocht naar een upgrade van hun digitale technologieën om hen de flexibiliteit te geven die nodig is om vooruit te komen. We kunnen wel voorspellen dat de focus in 2021 ligt op Machine Learning, Next-generation analytics en employee experience. Er zijn vijf technologische trends die we in de gaten moeten houden.

  1. De opmars van verklaarbare AI/ML

Gebruikers en ontwikkelaars hebben geen zicht op waarom AI/ML-modellen de beslissingen nemen die ze doen. Machine learning in de onderneming is ontworpen en ontwikkeld om medewerkers in hun rol te versterken, zoals het aanbevelen van de meest gekwalificeerde kandidaten voor een functie, het signaleren van een afwijkende of risicovolle financiële transactie of het suggereren van de volgende stap in je carrièrepad. Deze oplossingen worden pas op grote schaal toegepast als er vertrouwen is in de onderliggende technologie, wat alleen kan gebeuren als de eindgebruiker wordt uitgelegd waarom een bepaalde voorspelling wordt gedaan.

Bij het gebruik van machine learning binnen het werven van nieuwe mensen is het belangrijk om te begrijpen waarom een bepaalde kandidaat voor een bepaalde functie wordt aanbevolen. Op deze manier kan de manager een weloverwogen beslissing nemen en het risico voor het aannemen van deze kandidaat beoordelen. Ontwikkelaars en zakelijke gebruikers zullen in 2021 meer inzicht eisen in de algoritmen en waarop ze worden toegepast. Door dit proces meer inzichtelijk te maken, kunnen mensen begrijpen op welke factoren een bepaald model zijn aanbevelingen baseert. 

  1. Flexibiliteit door automatisering

IT leiders gaan steeds meer op zoek naar automatisering om wrijving te voorkomen en productiviteit te verhogen met processen en taken die tussen bedrijfssystemen stromen. Automatisering wordt steeds populairder, vooral onder de druk om meer te doen met minder – en sneller. CIO’s willen de bedrijfssystemen snel afstemmen op nieuwe processen, werkwijzen en omzetkansen, de gezondheid en veiligheid van hun personeel waarborgen, cruciale talenttekorten opvullen en uiteindelijk de capaciteit van die personeelsbestanden uitbreiden. Uit het recente onderzoek naar wendbaarheid van organisaties van Workday blijkt zelfs dat bijna tweederde (64%) van de bedrijven vooruitgang meldt bij de inzet van AI, ML en automatiseringstechnologieën die zijn ontworpen om workflows te stroomlijnen en de capaciteit van het bestaande personeelsbestand te helpen vergroten. De focus voor IT verschuift van het aanpassen en herstructureren van een enkele applicatie naar het opzetten van een complete, efficiënte oplossingservaring.

  1. De gebruikerservaring opnieuw uitgevonden

De naadloze en gepersonaliseerde consumentenervaringen waarvan we in ons privéleven genieten, komen steeds meer naar de werkplek. Geavanceerde front-end gebruikersinterface-technologie, open systemen met aanlsuitende workflows, intelligente multimedia content en ingebouwde machine learning vloeit samen en zorgt voor een dieper niveau van integratie, contextgestuurde ervaringen en personalisatie tussen systemen en apparaten. Net zo belangrijk is een toenemende focus op design thinking voor werkplekervaringen om ervoor te zorgen dat de interacties tussen werknemers probleemloos blijft en intuïtief verloopt. Nu ‘remote working’ het nieuwe normaal is, investeren bedrijven steeds meer in bedrijfsapplicaties die zo aantrekkelijk, efficiënt, gepersonaliseerd en collaboratief mogelijk werken. 

  1. Next-Gen embedded analytics

Een veelgestelde vraag is hoe je het meeste uit je data haalt om zakelijke beslissingen te nemen en de flexibiliteit in de organisatie te vergroten. Met zoveel clouds, applicaties en services in het ecosysteem van een onderneming bevinden essentiële gegevens zich in silo’s binnen de organisatie. De volgende generatie applicaties maakt het mogelijk om analytische gegevens en inzichten van verschillende systemen te verzamelen. Vervolgens zorgen deze next-gen tools dat de inzichten naar de juiste mensen worden verspreid op het juiste moment om hen te helpen bij zakelijke problemen - geen databasemanagementsysteem meer nodig. Recente ontwikkelingen op het gebied van connectoren en metadataconnectoren maken het mogelijk om steeds eenvoudiger ongelijksoortige gegevenssets samen te brengen en de gegevens aan het werk te zetten, wat een goed voorteken is om sneller en met meer vertrouwen beslissingen te nemen.

  1. Samenwerkende Artificial Intelligence

In de begindagen van de ontwikkeling van AI en ML waren veel bedrijven gefocust op het bouwen van machine learning algoritmen voor een breed scala aan functies. Nu de bouwstenen van AI en ML steeds meer gemeengoed worden, zien we een verschuiving naar diensten met een hogere waarde die gebruikmaken van deze onderliggende technologieën. 

Deze evolutie weerspiegelt die van de grote publieke cloudproviders, toen zij van infrastructuur naar platform naar applicaties gingen. Voorbeelden van deze hogere toegevoegde waarde zijn bedrijven in staat stellen meer te experimenteren met AI- en ML-innovaties om producten te verbeteren, terwijl ze vertrouwen opbouwen in hun modellen en voorspellingen. Bedrijven kunnen gebruikmaken van de beste algoritmen in hun klasse om snel ensembletoepassingen te bouwen en hun ML te richten op wat echt uniek is voor hun bedrijf, zonder dat ze daarvoor een volledig data science-team nodig hebben.

Het valt niet te voorspellen wat ons in 2021 te wachten staat. Wat we wel weten en overduidelijk zien is dat bedrijven zich aan het voorbereiden zijn op het nieuwe normaal door nieuwe manieren van werken te vinden die hun medewerkers – hun grootste troef – versterkt met technologie. 

Reactie toevoegen