Beheer

Dit is een bijdrage van Vertiv
Netwerken
Vertiv_Edge oplossingen

4 overwegingen bij het uitrollen van edge

Edge vraagt om een andere benadering van netwerkbeheer

3 juni 2021
Door: Vertiv, partner

Edge vraagt om een andere benadering van netwerkbeheer

Snel internet, overal draadloos werken en de noodzaak van organisaties om hun bedrijfsprocessen verder te digitaliseren, hebben bijgedragen aan de groei van edge-sites. We zien de opkomst van deze kleiner uitgevoerde datacenters aan de randen van het netwerk, die naast centrale, grote datacenters functioneren. Edge-sites zorgen voor continue connectiviteit, business continuïteit en leveren een betere ervaring voor klant- en medewerker. Dit vraagt wel om passende beheeroplossingen.

Werknemers hebben tweemaal per dag woon-werkverkeer en kantoorwerk ingeruild voor thuiswerken. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Nu veel meer mensen op afstand werken zien we dat organisaties onder andere worstelen met het toenemende gebruik van VPN-verbindingen (Virtual Private Network), pieken in de afname van cloudservices (zoals videovergaderingen en online samenwerking), beveiligingsrisico's en toegenomen druk op de helpdesk voor hardware- en software-ondersteuning. Internetproviders hebben bijvoorbeeld de ondersteuning voor connectiviteitsdiensten in de thuisomgeving moeten escaleren. Maar ook ziekenhuizen en financiële dienstverleners staan onder druk gezien het feit dat zij voor hun bedrijfskritische processen afhankelijk zijn van een zeer kleine latency.

Edge vraagt om specifiek beheer
Zij kiezen er dan ook in toenemende mate voor om micro-datacenters op te zetten buiten hun belangrijkste gebouwen of op andere locaties zoals bijvoorbeeld winkels, kantoren of scholen waar de vraag naar connectivity en bandbreedte groot is. Deze edge oplossingen zorgen voor flexibiliteit, lage latency (vertragingen) en garanderen business continuity. Hier profiteert VodafoneZiggo ook van. Met edge computing is de provider in staat de dienstverlening te optimaliseren. Het gevolg is wel dat er een nieuwe balans ontstaat in de netwerkinfrastructuur: van verschillende centrale datacenters tot honderden edge-locaties dichter bij de gebuiker. De uitdaging voor VodafoneZiggo ligt in het feit het netwerk, met al die edge nodes aan de randen van de infrastructuur, stabiel te houden. Om het toenemend aantal remote locaties efficiënt te beheren, maakt de telco gebruik van de out-of-band management-oplossingen van Vertiv en partner Improved IT, waardoor op operationele kosten wordt bespaard en de stabiliteit van het netwerk wordt vergroot. Dat geeft al aan dat edge om een specifieke methode vraagt als het gaat om monitoring en beheer. Waar moet je dan precies rekening mee houden?

  1. Werken op afstand is nu alom geaccepteerd. Managers zien nieuwe mogelijkheden om met werken op afstand kosten te beheersen, productiviteit van medewerkers te verhogen en invulling te geven aan flexibilisering van werk. Dit betekent dat telecomproviders de mogelijkheden van hun edge-sites moeten blijven uitbreiden en ontwikkelen om deze thuiswerkers te ondersteunen. Dit los van de constatering dat de behoefte aan services al sterk toeneemt, bijvoorbeeld door gaming en het streamen van content.
  2. Edge-sites zullen blijven groeien. De verdergaande digitalisering gaat gepaard met een forse toename van de hoeveelheden data die beschikbaar komen. Internet of Things-oplossingen vragen voortdurend om betrouwbare verbindingen. Elke uitval, hoe kort die ook duurt, zorgt voor een interruptie van dienstverlening en informatievoorziening. Veel organisaties kunnen zich dit niet permitteren en zullen verder investeren in hun edge locaties.
  3. Beheer op afstand is essentieel. Even terug naar VodafoneZiggo. De provider gebruikt 10 tot 15 grote landelijke datacenters, naast ongeveer 60 regionale en tussen de 600 en 700 lokale. De lokale centers staan in woonwijken, dat zijn kleine gebouwtjes van drie bij vier meter. Dat alles moet op afstand beheerd kunnen worden. Het is niet efficiënt om steeds als er zich een configuratiefout of incident voordoet een medewerker op pad te sturen. Dat kost geld en leidt tot continuïteitsproblemen. Organisaties die edge locaties uitrollen, willen tegelijkertijd vanuit één oplossing toegang tot alle toestellen in het netwerk. Dat kan met out-of-band management.
  4. Er zijn nieuwe tools nodig om data omtrent netwerkverkeer en -prestaties te begrijpen. Met de toename van het aantal edge-sites en endpoints zullen IT-teams worden overspoeld met waarschuwingen en alerts. IT-beheertools kunnen vooraf gedefinieerde protocollen gebruiken om automatisch e-mails naar de juiste medewerkers te versturen, prioriteiten aanbrengen in geconstateerde incidenten en een end-to-end digitale workflow creëren, waardoor IT-teams effectiever kunnen werken.

Het uitrollen van datacenters aan de randen van het netwerk moet gepaard gaan met een andere benadering van netwerkbeheer. Veel beheertaken kunnen, en moeten, worden geautomatiseerd om zo de gewenste business continuïteit te realiseren. Tevens wil je voorkomen dat voortdurend engineers ter plekke moeten zijn om incidenten op te lossen. Hou hier rekening mee, wanneer je edge computing verder uitrolt in je organisatie.

Door Peter Lambrecht, Vice President Key Accounts bij Vertiv in EMEA

Reactie toevoegen