Development

Dit is een bijdrage van Verizon Nederland
Infrastructuur
Verizon blog Werken op afstand: zes uitdagingen voor de CIO

Werken op afstand: zes uitdagingen voor de CIO

Bereid de IT-infrastructuur voor op een andere invulling van ‘business as usual’.

14 oktober 2020
Door: Verizon Nederland, partner

Bereid de IT-infrastructuur voor op een andere invulling van ‘business as usual’.

Als we het hebben over werken op afstand, dan bedoelen we eigenlijk: thuiswerken. Dat is immers wat de meesten van ons doen, de laatste tijd. Toch moeten we deze denkrichting loslaten en ons voorbereiden op een workforce die zich vooral op zijn gemak voelt als die overal zijn werk kan doen. We hebben het over generatie Z. Deze digital natives wil je aan je organisatie binden, daar zit immers de innovatie en de toekomst. De vraag is of je als CIO je infrastructuur op orde hebt om deze lichting professionals optimaal te faciliteren.

Tijdens de intelligente lockdown vanaf medio maart 2020 zaten we plotseling allemaal thuis, om vervolgens geleidelijk aan weer wat meer dagen naar kantoor te komen. De gedachte, of was het meer de wens, was dat we na de zomer allemaal gewoon weer naar kantoor konden komen. Vooralsnog is deze hoop de grond in geboord door de verontrustende COVID-19 cijfers en de daaropvolgende maatregelen van de overheid. Werk thuis, is het dringende advies. In veel analyses wordt thuiswerken dan ook als het nieuwe normaal gekenschetst. Gaan we ooit nog volledig terug naar kantoor?

Van 8 tot 5 op kantoor een utopie
Interessant in deze discussie is dat we de afgelopen jaren al hebben gezien dat 'traditionele' manieren van werken vanuit verschillende richtingen onder druk werden gezet. We zien bijvoorbeeld een herwaardering in de balans tussen werk en privé, waardoor steeds meer medewerkers zorg voor kinderen of mantelzorg combineren met hun werk. Werk dat soms dus ’s avonds gedaan wordt of in het weekend. Verder zagen we voor de COVID-19 crisis de files toenemen en de treinen volstromen, waardoor van 8 tot 5 op kantoor een utopie dreigde te worden. En ten slotte werden organisaties zich steeds meer bewust van hun ecologische footprint; reizen en dan vooral over lange afstanden was echt iets uit het verleden. Inmiddels zijn dan ook veel banen op afstand prima in te vullen, zoals medewerkers in contactcentra of klantenservice, computerprogrammeurs of verkopers, data entry specialisten of factuurverwerkers.

Generatie Z
Dit gaat echter niet over de aantallen waar CIO’s vandaag de dag mee geconfronteerd worden. En volgens Gartner zal tegen 2030 de vraag naar werken op afstand met 30 procent toenemen doordat generatie Z volledig toetreedt tot de arbeidsmarkt. Alles wijst er dus op dat het werken op kantoor, in een min of meer afgesloten omgeving met een beveiligd netwerk en voorzien van connecties met de cloud, zijn langste tijd gehad heeft. Iedereen begrijpt het wanneer je als CIO niet volledig voorbereid was op de golf thuiswerkers als gevolg van COVID-19. Maar dit begrip verdwijnt als sneeuw voor de zon, wanneer je nu niet beseft dat de IT-infrastructuur moet worden klaargestoomd voor een andere invulling van ‘business as usual’. De nieuwe werkplek is soms op kantoor, maar vaker ergens anders. Om de CIO op weg te helpen, onderscheiden we zes uitdagingen.

  1. De schaalbaarheid van het netwerk. De hoogste prioriteit is ervoor te zorgen dat je als organisatie genoeg capaciteit hebt om snel op te schalen. Je moet rekening houden met veel gebruikers die tegelijkertijd op afstand toegang nodig hebben tot bedrijfsapplicatie- en gegevens.
  2. Veel bedrijfsapplicaties zijn niet geschikt voor werken op afstand. Organisaties werken nog met talloze legacy-systemen die moeilijk naar de cloud te migreren zijn. Dat terwijl tools voor online samenwerking juist wel cloud-based zijn. Dat je als gebruiker voortdurend moet switchen van de cloud naar een Citrix-omgeving is erg storend en niet efficiënt. Bovendien ontstaan er zo kwetsbaarheden in het kader van cybersecurity.
  3. Sterke en veilige mobiele connectiviteit. We zijn in Nederland gezegend met een welhaast 100 procent dekking van mobiel breedband. Zorg er dan ook voor de medewerkers hier op een veilige manier gebruik van kunnen maken.
  4. End-to-end netwerk monitoring. Nu alle gebruikers van afstand toegang hebben tot het netwerk met talloze devices die draaien op verschillende besturingssystemen dreig je als CIO het inzicht en de regie over je infrastructuur te verliezen. Je zult tools moeten implementeren die je in staat stellen tijdig in te grijpen als er ergens rode seinen opdoemen. Je ontkomt er niet aan dit type beheer te automatiseren omdat het doorgaans ontbreekt aan voldoende mensen.
  5. Doe geen concessies aan security: zero-trust. Met al die verspreide medewerkers ben je uitermate kwetsbaar.
  6. Zorg voor optimale ondersteuning van de eindgebruiker. Besef dat het thuiswerken voor velen een vreemde gewaarwording is dus zorg voor een goed opgelijnde support-afdeling. Pas ook op dat je niet te afhankelijk wordt van één of enkele leveranciers. We hebben gezien dat sommige apparatuur plotseling erg schaars kan worden.

COVID-19 zette de wereld in een oogwenk op zijn kop. Het is van cruciaal belang om nu te beginnen met het plannen en implementeren van de technische bouwstenen die hierboven zijn beschreven. Zo kun je je organisatie snel opschalen en aanpassen voor werken op afstand. Afwachten is geen optie meer.

Meer weten over de Future of Work, lees het whitepaper van Verizon ‘Return to Business as Unusual: Workplace of the future’ om nog meer praktische inzichten te verzamelen.

Reactie toevoegen