Development


Wat kunnen we leren van de coronacrisis?
Technologie speelt een belangrijke rol, maar er zijn uitdagingen.
Technologie speelt een belangrijke rol, maar er zijn uitdagingen.
Als er iets is wat de coronapandemie duidelijk heeft gemaakt, is het wel het belang van aanpassingsvermogen van een organisatie. Snel kunnen schakelen en nieuwe businessmodellen uitrollen, dat is wat er in dynamische en onzekere tijden van je verlangd wordt. Dit is echter niet voor iedere organisatie weggelegd. Tami Erwin, Executive Vice President en CEO van Verizon Business, legt uit wat hiervoor nodig is.
Herstel komt, kansen dienen zich aan
Na een pandemie komt herstel. Uiteraard. Ooit komt er weer een eind aan de situatie waarin we nu al zo lang verkeren. Dan breekt de fase aan van herdefiniëren en opnieuw vormgeven. Van zowel ons leven als de manier waarop we werken en zakendoen. Voor elk segment van de maatschappij is de wereld veranderd. Waar de ene deur dicht gaat, gaat een andere open. Nieuwe kansen dienen zich aan. Wie is sterk en dapper genoeg om die kansen te grijpen en wat is daarvoor nodig?
Technologie speelt een belangrijke rol, maar er zijn vijf uitdagingen:
- We moeten sneller naar digitaal
De pandemie - met alle gevolgen van dien - heeft een sterke invloed op hoe we nu (kunnen) werken, leven, leren en spelen. Digitaal maakt veel mogelijk. Het stelt ons bijvoorbeeld in staat onze organisatie sneller aan te passen. Technologie als 5G biedt ons nieuwe toepassingen met realtime analyses.
Centraal staan daarin drie vragen:
- Hoe creëren we nieuwe ervaringen voor klanten en werknemers?
- Hoe creëer je meer toegevoegde waarde voor klanten en bespaar je kosten?
- Hoe lossen we straks problemen op waar we nu nog geen antwoord op hebben?
- De uitdagingen van de klant
Ondanks dat we bijna dagelijks nieuwe verstoringen tegenkomen helpt technologie ons om op een nieuwe manier problemen op te lossen. Bijvoorbeeld: de pandemie heeft ons idee van toegang tot medische zorg fundamenteel veranderd en ons de kans geboden om veel gezondheidsdiensten te stroomlijnen.
Alles verandert en is voortdurend in beweging. Ook hoe we onze werknemers (meer zullen moeten) betrekken bij problemen en oplossingen. De uitdagingen van onze klanten moeten centraal staan, niet onze producten. Identificeer de problemen bij de klant en werk van daaruit terug naar een oplossing.
- De toekomstige werkplek
Werk is iets wat je doet, niet iets waar je naartoe gaat. Nieuwe toepassingen om ons werk te kunnen doen in dit digitale tijdperk maken een snelle opmars: videoconferencing, cloud, instant messaging, allemaal technologie die nieuw gedrag en nieuwe patronen kan faciliteren waar werknemers van kunnen profiteren.
De backbone onder al deze oplossingen is een flexibel en toch robuust netwerk. Zoals Verizon’s Network-as-a-Service-oplossing (NaaS): een veilig, kosteneffectief, op abonnementen gebaseerd model, om infrastructuur naar behoefte in te zetten. Werknemers kunnen overal over dezelfde beveiliging en netwerkconnectiviteit beschikken. Veilig plaats- en tijdonafhankelijk werken pur sang.
- Nooit te oud om te leren
Aanpassingsvermogen hangt af van onze bereidheid om nieuwe vaardigheden te leren en met nieuwe technologieën om te gaan. Mensen leven langer en zullen zich moeten blijven ‘uitvinden’, nieuwe kansen willen benutten. Je bent nooit te oud om te leren. Technologie stelt ons in staat kansen te benutten waar we voorheen niet eens over durfden te dromen. In alle aspecten van ons leven.
- Vrouwen in technologie
Het gesprek over vrouwen in technologie en telecom is belangrijker dan ooit. Een ongekend aantal banen is verloren gegaan, met onevenredig veel ‘slachtoffers’ onder vrouwen. Meer dan ooit moeten we bestaande ongelijkheden in kansen en beloning erkennen. En uitbannen in de nieuwe wereld die voor ons ligt.
Nieuw leiderschap
Daarvoor is ook een nieuwe stijl in leiderschap nodig: de meelevende, zorgzame en nieuwsgierige leider. De ‘vrouwelijke’ leider. Laat je zien en help anderen hun doelen te bereiken. Eigenschappen die veel meer bij vrouwen terug te vinden zijn. Dat zijn net zo zeer kansen die we niet moeten laten liggen.
Verizon is een toonaangevende wereldwijde leverancier van innovatieve communicatie- en technologie-oplossingen, die de manier waarop onze klanten leven, werken en spelen verbetert.