Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Veeam
Security
Veeam_dataprotectie

Waarom dataprotectie voorop moet staan

En hoe u dit kunt bereiken

14 juli 2021
Door: Veeam, partner

En hoe u dit kunt bereiken

Vorig jaar heeft diep ingehakt in alle aspecten van het leven: van hoe we leven, tot waar en hoe we werken. Bedrijven werden gedwongen hun strategieën uit 2020 compleet om te gooien en snel te schakelen om hun werknemers te faciliteren in het thuiswerken. Iets wat ik aan den lijve heb ondervonden.

De mix van heel veel onzekerheid in combinatie met de uitdagingen die ook al voor de pandemie bestonden, zoals het tekort aan digitale skills, hebben gezorgd voor een hectisch jaar. Om een deel van deze uitdagingen beter te begrijpen, heeft Veeam 3.000 zakelijke beslissers van over de hele wereld, waaronder een aanzienlijk aantal in de Benelux, ondervraagd over hun prioriteiten voor digitale transformatie en hun aanpak van dataprotectie en -management.

De digital kloof
Voor veel organisaties betekende de pandemie dat digitale transformatieprojecten, die gepland stonden voor de komende jaren, in slechts een paar maanden uitgevoerd moesten worden. Het Veeam Data Protection Report 2021 laat zien dat het ‘COVID-19-effect’ op digitale transformatie in een woord ‘buitengewoon’ was. Iets meer dan de helft (51%) van de organisaties in de Benelux versnelde zijn digitale transformatie-initiatieven als direct gevolg van deze wereldwijde crisis. 87% van de organisaties in de Benelux gaf echter ook aan dat hun huidige digitale transformatie-initiatieven te maken kregen met belemmeringen zoals onderhoud aan systemen tijdens de pandemie (49%); afhankelijkheid van legacy systemen (47%); en een tekort aan IT-skills (51%).

Succesvolle digitale transformatie is afhankelijk van data, en de meeste organisaties produceren enorme hoeveelheden data. Zonder de juiste skills om data te verwerken en in te zetten, zal deze informatie echter eerder een last zijn dan een voordeel. Als bedrijven deze uitdagingen willen overkomen, moeten zij begrijpen welke technologie hun werk het beste zal ondersteunen en investeren in skills en training.

Mind the gap
De meerderheid van de bedrijven in de Benelux heeft echter te maken met een ‘availability gap’. Dit betekent dat de verwachtingen over de snelheid waarmee applicaties en services hersteld kunnen worden, in de praktijk niet zo snel is als men verwacht (of zou moeten zijn). Dit kan grote gevolgen hebben voor de organisatie.

Iets meer dan een derde (40%) van de bedrijven in de Benelux zegt dat een verlies van het consumentenvertrouwen een potentiële impact was van applicatie downtime. 45% vreest schade aan de bedrijfsintegriteit en meer dan een derde (37%) denkt dat dit kan leiden tot een verlies van vertrouwen bij werknemers. Een vergelijkbare hoeveelheid bedrijven heeft tegelijkertijd te maken met een ‘protection gap’: het gat tussen hoe vaak data gebackupt wordt en hoeveel data zij kunnen verliezen na een storing. Het Data Protection Report rapport vond dat 14% van alle data binnen bedrijven in de Benelux niet gebackupt wordt. Dit is alarmerend hoog.

Storingen hebben echter niet altijd kwaadaardige oorzaken. De meeste oorzaken van IT-storingen in de laatste twee jaar zijn fouten in server hardware (59%) en applicatiesoftware (56%). Het oplossen van deze storingen start met een impact assessment. Organisaties moeten een duidelijk beeld krijgen van waar disaster recovery past binnen hun algemene IT-strategie en hoe ze applicaties en data gebruiken. Van daaruit is het instellen van zaken als ideale hersteldoelen veel eenvoudiger. IT-teams moeten bereid zijn om zichzelf lastige vragen te stellen en proactief te werken om hun availability en protection gap te verkleinen.

Bescherming, bescherming en nog meer bescherming
Met zoveel veranderingen is het onderhouden van klantenservice-standaarden tijdens de pandemie lastig. Maar klanten zullen niet lang blijven als de service minder wordt of zelfs helemaal niet beschikbaar is wanneer zij dit nodig hebben - klanten zullen snel op zoek gaan naar alternatieven als ze het gevoel krijgen dat waar zij voor betalen niet voldoet aan hun verwachtingen. Met in het achterhoofd dat 58% van alle backups faalt, kan dit scenario snel realiteit worden voor veel bedrijven.

Veilige en beschikbare systemen bieden een sterke basis voor werknemers om te presteren en voor bedrijven om flexibel te blijven. Daarnaast hebben bedrijven te maken met de risico’s van geavanceerde cyberaanvallen en de immense druk om compliant te zijn. Het onderzoek toont aan dat 30% van de organisaties in de Benelux economische onzekerheid ziet als de grootste uitdagingen, gevolgd door weerstand binnen het bedrijf (28%) en implementatie van wet- en regelgeving (28%).

34% van de organisaties in de Benelux ziet de mogelijkheid om disaster recovery uit te voeren via cloudservices als bepalend aspect van moderne dataprotectie. Dit gegeven is zeker waardevol als services en data availability hersteld moeten worden na een incident. Investeren in technologie waarmee u data kunt beschermen, betekent dat uw klanten meer vertrouwen in uw organisatie hebben en terug zullen blijven keren in plaats van ergens anders heen te gaan.

Nu we dichter bij de terugkeer naar kantoor en een hybride werkaanpak komen, moeten bedrijven beoordelen hoe ze zullen gaan werken. Het is dataprotectie dat gemoedsrust zal bieden en bedrijfscontinuïteit waarborgt. Dit is de ruggengraat van elk digitaal bedrijf - en dankzij de gebeurtenissen van het afgelopen jaar, zijn er meer van dit soort bedrijven dan ooit. Wanneer u productiesystemen moderniseert om een ​​mobiele workforce mogelijk te maken en multi-cloud-services toepast, zorg dan dat uw dataprotectie-strategie niet achter blijft!

 

Door Ronald Ooms, Vice President EMEA BACH bij Veeam

Reactie toevoegen