Loopbaan

Dit is een bijdrage van Unit4 Business Software N.V.
Carriere
Ronja van Kruijsdijk Unit4

Nieuwe baan in Corona-tijd: Solution Consultant Ronja van Kruijsdijk

‘Mijn sollicitatiegesprek ging via Teams’

15 juni 2020
Door: Unit4 Business Software N.V., partner

‘Mijn sollicitatiegesprek ging via Teams’

Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar helemaal in deze uitzonderlijke tijd. De afgelopen maanden stond alles in het teken van het bestrijden van het COVID-19 virus en alles gaat ‘anders’ dan normaal. Hoe is het om in tijden van Corona te starten met een nieuwe baan in de IT? Ronja van Kruijsdijk van Unit4 vertelt.

Heb je in Corona-tijd gesolliciteerd en hoe is dat in zijn werk gegaan?

Ik heb aan het begin van de Corona-tijd intern gesolliciteerd. Naar aanleiding van mijn sollicitatiebrief ben ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek wat via Teams ging. Voor de tweede sollicitatieronde moest ik een schrijfopdracht en presentatie voorbereiden. Die presentatie heb ik ook via Teams gegeven.

Wat is je functie en wat houdt deze functie in binnen jullie bedrijf?

Ik ben Solution Consultant, bij veel mensen bekend als Pre-sales Consultant. Als Solution Consultant analyseer je de wensen en eisen van klanten en vertaal je deze naar innovatieve software-oplossingen in Unit4 ERP. Tijdens productdemonstraties toon je aan de klant hoe dit er in Unit4 ERP uit komt te zien. Je werkt nauw samen met Sales tijdens deze trajecten. Om je werk zo goed mogelijk uit te voeren is het belangrijk altijd op de hoogte te zijn van de nieuwste functionaliteiten en ontwikkelingen binnen Unit4 ERP.

Hoe ben je ingewerkt en hoe anders was dat dan dat je gewend bent?

Mijn collega’s betrekken me bij de verschillende trajecten. Hierbij probeer ik zoveel als mogelijk mee te werken en van ze te leren zodat ik snel zelfstandig te werk kan gaan. Uiteraard bellen we veel en kan ik met vragen altijd bij ze terecht. Het is fijn om op deze manier te werk te gaan. Het thuiswerken was ik al gewend, dus daarin is niet veel veranderd. Daarnaast probeer ik mezelf zoveel mogelijk in te lezen om ook op die manier mijn kennis te vergroten om dit later te kunnen toepassen. In grote lijnen is deze manier van werken niet veel anders dan wanneer we op kantoor zouden werken. De manier van inwerken zou dan hetzelfde zijn.

Ben je überhaupt op kantoor geweest de afgelopen tijd of ga je binnenkort voor het eerst?

Nee, ik ben de afgelopen maanden niet op kantoor geweest en zolang het niet noodzakelijk is werken we zoveel mogelijk thuis. Gelukkig is dat met werk in de IT goed te doen! Uiteraard mis je af en toe wel een praatje met een collega. Om elkaar toch eens te spreken over iets anders dan werk hebben we twee keer per week een virtueel koffiemoment met elkaar waar je vrijblijvend aan kunt deelnemen. 

Hoe heb jij je collega’s ontmoet?

Ik kende mijn Nederlandse collega’s al, maar collega’s uit andere landen, die ook in dit team werken, heb ik via Teams ontmoet.

Zie je voordelen aan de manier waarop je nu noodgedwongen bent begonnen?

Het is fijn om geen reistijd te hebben.

Wat zijn de nadelen?

Ik spreek mensen altijd liever face-to-face dan telefonisch, omdat het contact dan toch anders is.

Heb je tips voor andere IT’ers die in Corona-tijd starten met een nieuwe baan?

Schroom je vooral niet om vragen te stellen aan collega’s! Het is belangrijk, zowel voor jou als het bedrijf, om ondanks dat je vanuit huis werkt goed ingewerkt te worden. Als je op locatie zou werken zou je deze vragen ook stellen.

Reactie toevoegen