Beheer

Dit is een bijdrage van Unica ICT Solutions
Klantinteractie
marketing automation specialist

Hoe marketing automation het verschil kan maken?

En hoe je dit toe kunt passen om jouw Customer Relations naar een hoger niveau te tillen

8 november 2021
Door: Unica ICT Solutions, partner

En hoe je dit toe kunt passen om jouw Customer Relations naar een hoger niveau te tillen

Sophie Paul is groot liefhebster van digitale marketing en heeft een passie voor het verkennen van nieuwe wegen op het gebied van Dynamics 365 (CRM) en marketingautomatisering. In haar rol als Dynamics Consultant helpt ze vele organisaties met het optimaliseren van processen. Met haar kennis en ervaring wil zij verbinden, leren en verkennen, maar ook een bijdrage leveren aan een wereldwijd raamwerk van vaardigheden. In dit blog laat ze jou kennismaken met Marketing Automation, het alsmaar groeiende belang ervan en vooral hoe je dit toe kunt passen om jouw Customer Relations naar een hoger niveau te tillen.

Marketing is het nieuwe sales? Het is een kreet die steeds vaker opduikt. Marketing en sales raken meer met elkaar verweven en sales wordt steeds afhankelijker van marketing. Omdat we meer dan ooit virtueel werken is de sales funnel een stuk langer dan vroeger en maken ingeplande opvolgtelefoontjes steeds vaker plaats voor uitgebreide, online lead nurture campagnes. Om in deze tijd prospects en klanten te binden is het noodzakelijk ze goed te begrijpen en deze informatie te gebruiken om gepersonaliseerde ervaringen aan te kunnen bieden. Marketing automation is daarom een onmisbaar onderdeel geworden van Customer Relationship Management. Het verhoogt de leadgeneratie, helpt prospects op efficiënte wijze om te zetten naar klanten en voegt waarde toe aan bestaande relaties. Maak van marketing dus geen ondergeschoven kindje en kies voor een tool die deze processen automatiseert en faciliteert.

Wat is marketing automation?
Met marketing automation wordt het automatiseren en beheren van marketingactiviteiten bedoeld, meestal door middel van een tooling. Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan het maken en versturen van (bulk) e-mailcampagnes, het ontwerpen en beheren van webformulieren, het delen en meten van social media posts of het organiseren van online en live evenementen. Met een marketing automation tool worden alle marketingactiviteiten gefaciliteerd en geanalyseerd vanuit een centrale databron. Zo heb je de mogelijkheid om binnen de tool gemakkelijk marketingcontent te ontwerpen en deze content te delen met jouw relaties. Naast het beheren van de marketingactiviteiten is het ook mogelijk interactieve klantreizen aan te bieden bij leads en contacten. Deze klantreizen kunnen vervolgens geheel gepersonaliseerd en geautomatiseerd worden, zodat prospects en relaties op passende wijze worden genurtured.

Hoe voegt marketing automation waarde toe

Hoe voegt marketing automation waarde toe?
Hoewel er marketing automation tools bestaan die als standalone solution kunnen worden gebruikt, bieden tools die op een CRM-oplossing aansluiten de meeste waarde. In dit blog richten we ons op de twee meest complete marketing automation oplossingen die volledig integreren met Dynamics: Dynamics marketing 365 en de add-on ClickDimensions.

Net als de standalone oplossingen kunnen alle marketingcontent- en activiteiten vanaf één platform worden beheerd en is het niet meer nodig met externe, losse e-mail-, evenement- of andere marketing programma’s te werken. Op deze manier blijft cruciale data  (zoals mailinglists en subscriptions) schoon en up-to-date.

Door marketing automation in combinatie met Dynamics in te zetten bevindt ook alle klantdata zich op één gecentraliseerde plek, en dat brengt meteen veel voordelen met zich mee. Zo krijgen alle afdelingen inzicht in dezelfde data en worden alle interacties automatisch vastgelegd. Sales ziet op de tijdlijn van een prospect wanneer er contact met marketing heeft plaatsgevonden en kan alle bijbehorende materialen (zoals ingediende formulieren) gemakkelijk ophalen. Dit 360 graden overzicht tussen marketing en sales is essentieel om een compleet beeld te krijgen van alle leads, prospects en klanten om lange termijn klantrelaties op te bouwen.

Naast het verbeteren van de allignment tussen de verschillende afdelingen helpen beide marketing automation tools met alles wat een moderne marketeer nodig heeft om marketingactiviteiten uit te voeren. Met een marketing automation oplossing binnen het Dynamics platform heb je dus het beste van twee werelden, allemaal binnen één platform!

Een aantal voorbeelden van marketing campagnes en marketing best practices die gemakkelijk zijn te faciliteren met behulp van Dynamics 365 Marketing of ClickDimensions:

  • Geautomatiseerde e-mailcampagnes -Met enkele klikken zet je een professioneel e-mail template in elkaar, stuur je e-mailcampagnes uit naar gesegmenteerde doelgroepen en stel je automatische reminders en gepersonaliseerde reizen in op basis van de interactie.
  • Leadgeneratie via webformulieren – webformulieren klik je gemakkelijk in elkaar en plaats je op je website. Bij een formulierindiening (bijvoorbeeld een whitepaper download of een nieuwsbriefinschrijving) worden nieuwe leads automatisch toegevoegd of reeds bestaande records bijgewerkt in je CRM-database. Automatische opvolgacties zoals bevestigingsmails of follow-up door sales kunnen gemakkelijk worden ingesteld.
  • Beheer webinars/ events – Door gebruik te maken van de eventmodule worden registraties automatisch bijgehouden en leg je alles rondom je live of online event vast. Met de koppeling met Teams beheer je ook gemakkelijk je webinars en staat alle data rechtstreeks in Dynamics.
  • Een AVG proof Subscription Center – Contacten hebben de mogelijkheid zich in of uit te schrijven voor specifieke communicatie. Het systeem houdt deze voorkeuren zelf bij en zorgt ervoor dat bij een unsubscribe contacten automatisch geen e-mails meer ontvangen. Tevens is het mogelijk met consent levels te werken en deze toe te kennen aan alle records in je CRM-database.
  • LinkedIn Lead gen – Leads afkomstig uit LinkedIn-campagnes worden direct toegevoegd of bijgewerkt in je CRM-database.
  • Leads prioriteren met behulp van lead scoring – Prioriteer je warmste leads met behulp van lead scoring. Hang scores aan marketingacties (bijvoorbeeld het openen van een e-mail of indienen van een formulier) en stel in wanneer een lead sales-ready is.
     

Get started!
Meer weten over hoe je marketing én CRM naar een next level kan brengen met marketing automation binnen Dynamics? Klik dan hier om in om in contact te komen met een van onze marketing automation specialisten voor een vrijblijvende demo of meer informatie.

Reactie toevoegen