Beheer

Dit is een bijdrage van Unica ICT Solutions
Carriere
Cloud Medics

Een dag in het leven van een cloud medic

Een inkijkje in het werkleven van een cloud medic bij Unica ICT Solutions.

16 juli 2021
Door: Unica ICT Solutions, partner

Een inkijkje in het werkleven van een cloud medic bij Unica ICT Solutions.

Thuiswerken. We doen het, sinds corona ook ons land trof, al bijna anderhalf jaar zoveel als mogelijk. Thuiskantoren zijn inmiddels ingericht met goede stoelen, bureaus en een opgeruimde achtergrond tijdens het videobellen, waarmee diagnoses voor onze klanten optimaal plaats kunnen vinden. Juist nu willen we je graag meenemen in het leven van onze cloud medics, omdat zij ervoor zorgen dat jij over een stabiel cloudplatform beschikt waarmee jij, net als op kantoor, thuis je werk kunt doen! 

In dit blog geven we een inkijkje in het werkleven van een cloud medic bij Unica ICT Solutions. 

Start van de dag – 09:00 uur 
Als cloud medic begin je je dag vaak met veel koffie, een snelle hap (vanwege tijdgebrek) en de kinderen naar school brengen. Dan even wat berichten checken die meestal wel voor je klaarstaan in Teams, of berichten van collega’s die nog even iets willen laten zien van wat ze hebben ondervonden de avond ervoor of nog iets te melden hebben voordat de stand-up begint. 

09:00 uur – 09:15 uur 
Met een virtuele stand-up, waarmee alle medics weer volledig up-to-date zijn over gisteren, vandaag en de komende dag(en), beginnen we vervolgens onze werkdag. Eventuele blokkades proberen we ter plekke te tackelen of te voorzien. Ook voorzien we elkaar van snelle demo’s over de toegepaste handigheden van de vorige dagen. En ondanks dat we elkaar ‘alleen maar’ virtueel zien, we houden ook op deze manier wel de aansluiting met elkaar. Naast deze stand-up zijn we eigenlijk altijd wel met ons bedrijf verbonden. Via WhatsApp, Teams, Twitter of LinkedIn houden we elkaar continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen die voor ons van toepassing zijn.  

09:15 uur – 09:45 uur 
De cloud medics haken even in bij de sales stand-up, waar we een introductie en uitleg geven rondom Azure check-up. Met behulp van een demo zorgen we ervoor dat het ook voor onze sales-collega’s helemaal duidelijk is. 

09:45 uur – 11:00 uur 
Vandaag ook weer een klantproject bespreking, waarbij we (intern) alles even doorspreken van de afgelopen periode, wat er verwacht wordt en of dit nog op elkaar aansluit. Hoe vaak we deze besprekingen hebben is afhankelijk van welke flow je zit met de klant. Daarna, zodra je bolletje op groen springt in Teams, weten collega’s je te vinden en stellen ze hun vragen, die je als vraagbaak graag beantwoordt.  
 
11:00 uur – 12:00 uur  
Ook een vast onderdeel van je werkzaamheden als cloud medic is de uitkomst van het door ons ontwikkelde Azure Check-up bespreken met klanten. 

12:00 uur – 13:00 uur 
Er is toch nog tijd om af en toe te lunchen haha, want collega’s springen juist op dit ‘gat’ in je agenda in door nog even een meeting in te schieten.  

13:00 uur – 14:00 uur 
Om te werken in het cloud medic team wordt er natuurlijk van je verwacht dat je op de hoogte bent en blijft van de laatste ontwikkelingen op het gebied van de cloud. Naast het feit dat we elkaar hierin (blijven) prikkelen speelt Microsoft daar ook een belangrijke rol in. Als Unica ICT Solutions zijn we onderdeel van het Azure Connection Programma, waardoor we vroegtijdig op de hoogte zijn van de komende ontwikkelingen. Overdag is er ook ruimte om je kennis op peil te houden door eens deel te nemen aan webinars over bijvoorbeeld Azure. Zo ook vanmiddag, waar we tijdens een webinar op de hoogte worden gehouden van de nieuwste ontwikkelingen op Azure-gebied.  

14:00 uur – 17:00 uur  
Op een dag voer je natuurlijk ook diverse generieke Medic-werkzaamheden uit. Als team van cloud medics werken we met periodes van telkens drie weken (sprints), waarin we onze diensten waar mogelijk optimaliseren, een Azure check-up uitvoeren of een nieuwe cloud implementatie begeleiden. Aan het einde van de sprint nemen we een demo op die we aan de rest van de organisatie laten zien. Zo blijft iedereen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van ons team.   

19:30 uur – 22:00 uur 
We hebben ook vandaag weer een erg toffe pizzasessie. Tijdens deze sessies (meestal 1x per maand op woensdagavond) bestellen we pizza met zijn allen en tijdens het eten delen we onze kennis over diverse onderwerpen. Onderwerpen kunnen variëren van cryptocurrency tot home automation, maar er komen natuurlijk ook wel eens werkgerelateerde onderwerpen aan bod. Vandaag staat Cryptocurrency op het programma, een ontzettend actueel onderwerp waar velen van ons wel wat meer van willen weten. Na iedere sessie ben je weer helemaal geïnspireerd en up-to-date over het onderwerp van de avond. Daarnaast zijn we ook actief in de community (meestal als GTST begint :P) waarbij we regelmatig zelf presenteren maar luisteren we ook graag naar anderen zodat we ook daarvan kunnen leren. De geleerde verbeteringen, toevoegingen of nieuwe features op de producten passen we zo snel mogelijk toe bij onze klanten waardoor zij ook voorop blijven lopen en kunnen genieten van de snelle ontwikkelingen die tegenwoordig gedaan worden.  

22:00 uur – bedtijd  
Voordat het dan echt tijd is om te gaan slapen scrollen we nog even Twitter door, gaan we LinkedIn nog even bij langs voor nieuwtjes, geven we wat duimpjes omhoog en duwen we elkaar als cloud medics onderling nog even van de baan in een potje Wreck Fest. Dat maakt ons team zo gaaf, we zijn een hechte club met elkaar. Werken voelt daardoor echt meer als een hobby dan als een verplichting.  En juist in deze periode proberen we ons werk- en privé leven wat flexibeler in te richten met tijd die we anders kwijt waren aan het onderweg zijn. Deze tijd biedt zo niet alleen maar onmogelijkheden maar juist ook mogelijkheden.

Het werk van een cloud medic is (zoals je kunt lezen) heel divers, leuk, uitdagend en geen dag hetzelfde. Je leert en ontwikkelt jezelf iedere dag, je kunt je eigen kennis bijhouden en je kunt alles direct toepassen in je dagelijkse werk.   

Zoek je nog een uitdagende, afwisselende baan bij een toporganisatie waar je met je cloud-expertise klanten verder kunt helpen en kunt blijven ontwikkelen? Kom dan werken bij de cloud medics van Unica ICT Solutions!

Wat is Azure Check-up?
De cloud medics van Unica ICT Solutions hebben Azure check-up ontwikkeld om klanten zo te kunnen voorzien van advies met betrekking tot optimalisaties over hun Azure-omgeving. Zie het als een soort second opinion. Met deze eenmalige gratis scan kunnen we klanten dus voorzien van advies met thema’s als prestaties, kosten, beveiliging en continuïteit gebaseerd op kennis van ons gecombineerd met die van Microsoft. De Azure check-up en onze dienstverlening rondom de cloud draait op onze eigen ontwikkelde ‘cloud insights engine’ waaraan we verbeteringen of uitbreidingen doorvoeren. Deze testen we eerst in onze eigen teststraat en indien deze goed bevonden worden door de medics zal deze gaan gelden voor onze klanten. Hierdoor kunnen we de laatste ontwikkelingen en geleerde technieken toepassen. Cruciaal ook om bij te blijven in deze tijd, elke dag komt er wel iets nieuws komt. Lees hier meer over Azure Check-up.

Reactie toevoegen