Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van Tectrade
IT beheer
Managed Services

Organisaties kiezen vaker voor Managed Services

Dit zijn belangrijkste redenen waarom organisaties ervoor kiezen om (delen van) het beheer uit te besteden

12 februari 2019
Door: Tectrade , partner

Dit zijn belangrijkste redenen waarom organisaties ervoor kiezen om (delen van) het beheer uit te besteden

Steeds meer organisaties kiezen ervoor om het ontwerp, de bouw en het permanente beheer van uw ICT infrastructuur aan een professionele derde partij uit te besteden. 

Focus
Organisaties willen zich kunnen focussen op kernactiviteiten zoals applicatiebeheer, het optimaal ondersteunen van hun gebruikers en interne verbeterprojecten. Deze tijd zijn zij liever niet kwijt aan het up-and-running houden van de IT-infrastructuur.

Kennis
De managed services bieden toegang tot een diversiteit aan skills en best practices in het beheren, optimaliseren en upgraden van de IT-omgeving. Een goede externe partij zorgt voor u vaste contactpersonen die uw organisatie, de medewerkers en de ICT omgeving kennen. Zij zorgen voor een maximale beschikbaarheid en uptime van uw systemen.

Managed Services zijn zeker interessant bij minder generieke platformen zoals bijvoorbeeld AS400/ IBM i die al jaren bij organisaties draaien. Vaak is er maar 1 persoon binnen de organisatie met deze specifieke kennis en missen beheerders actuele kennis (van het platform) en ontbreekt er om die reden kennis van Best Practices om de omgeving optimaal te benutten en gezond te houden.

Continuïteit
U ervaart minder risico op onderbezetting bij ziekmeldingen, vakanties of een plotseling vertrek van uw medewerkers. Zo zorgt u voor continuïteit van uw processen.

SLA’s
Door bovengenoemde redenen kunnen IT afdelingen niet altijd voldoen aan de door de business gestelde SLA’s. In managed services contracten de vaste respons- en resolutietijden en de mate van capaciteits- en escalatiemanagement vastgelegd. 

Voorspelbare IT uitgaven
U betaalt één vast bedrag per maand. 

One size does not fit all!
Niet elke organisatie heeft dezelfde behoefte. Kies daarom voor een partij waarbij u zelf kunt kiezen welke onderdelen u als managed service wilt afnemen, tegen welk servicelevel. Zorg er ook voor dat u de afgesproken werkprocessen en serviceniveaus zowel op operationeel als tactisch niveau en de serviceniveaus voor de te beheren omgeving nauwkeurig beschrijft. Zo voorkomt u later misverstanden en weet u precies waar u aan toe bent. 

Belangrijke aandachtspunten en vragen bij het afsluiten van een overeenkomst:

  • Krijgt u een vast of onbeperkt aantal service tickets;
  • Zijn de licentiekosten/het gebruik van monitoringsoftware onderdeel van de overeenkomst;
  • Met welke frequentie worden systeemcontrole uitgevoerd;
  • Krijgt u 24/7 of 9 tot 5 assistentie (of een mix hiervan, niet elk onderdeel behoeft 24/7 assistentie);
  • Worden Firmware upgrades automatisch uitgevoerd;
  • Is Assetmanagement onderdeel van de overeenkomst;
  • Worden er redundantietesten en/of uitwijktesten uitgevoerd;
  • Krijgt u een managementdashboard met KPI-conclusies en aanbevelingen voor uw omgeving;
  • Krijgt u een vast aanspreekpunt die de voortgang bewaakt bij updates, troubleshooting en eventuele calamiteiten.

Wilt u meer weten over Managed Services? Bekijk de video: of neem contact op met Tectrade.

 

 

 

Reactie toevoegen