Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van T-Systems Nederland
Netwerken
Dame werkt thuis

Massaal thuiswerken stelt netwerk op de proef

Hoe kunnen we wereldwijd virtueel samenwerken optimaliseren?

1 april 2020
Door: T-Systems Nederland , partner

Hoe kunnen we wereldwijd virtueel samenwerken optimaliseren?

De ICT-infrastructuur van bedrijven is nog nooit zo op de proef gesteld als nu. Juist nu we allemaal vanwege corona zoveel mogelijk thuiswerken, moeten we kunnen vertrouwen op ons netwerk. Veel organisaties lopen op dit moment tegen beperkingen van het netwerk aan, bijvoorbeeld bij het internationaal samenwerken. “De coronacrisis vergroot in feite de beperkingen van de bestaande netwerkinfrastructuur en de noodzaak voor doelgerichte oplossingen”, aldus Arjen Hoekstra, Expert TC services bij T-Systems.

SD-WAN dienstverlening
In de praktijk lopen organisaties in de verdergaande digitalisering van bedrijfsprocessen al gauw tegen netwerkproblemen op. Bijvoorbeeld bij de implementatie van een cloudtransformatie of het realiseren van internationale samenwerking door het opzetten van virtuele teams. Arjen Hoekstra: “Vorig jaar zijn wij vanuit T-Systems een samenwerking aangegaan met Aryaka voor het leveren van onze SD-WAN dienstverlening. De technologie is vooral interessant als een bedrijf of organisatie een snelle en probleemloze connectiviteit nodig heeft tussen internationale vestigingen. Naast het wegnemen van bottlenecks en het optimaliseren van het netwerkverkeer, ondersteunt deze technologie een snellere ontsluiting van nieuwe en tijdelijke locaties.”

Proof-of-Value
Om bestaande netwerkproblemen snel en pragmatisch op te kunnen lossen en de voordelen voor de business aan te tonen, passen T-Systems en Aryaka een zogenaamde Proof-of-Value (POV) aanpak toe. “Onze klanten krijgen daarmee binnen twee weken een werkbare oplossing. Dit is ongeacht de geografische locatie, aangezien netwerkproblemen zich natuurlijk niet beperken tot Nederland of West-Europa.”

De POV aanpak van T-Systems en Aryaka bestaat uit een aantal stappen:

  • Vaststellen wat het businessprobleem is
  • Bepalen welk netwerkprobleem hieraan ten grondslag ligt
  • Definitie van de te behalen resultaten
  • Organiseren van het betrokken team
  • Uitrollen van de techniek
  • Testperiode
  • Evaluatie van de resultaten

Volgens Arjen Hoekstra worden deze stappen zorgvuldig doorlopen en verdient daarbij met name de definitie van de gewenste uitkomst extra aandacht. “Hierbij wordt goed nagedacht en vastgelegd bij welke uitkomst de Proof-of-Value succesvol is. Het uitrollen van de techniek, inclusief de logistiek, om de benodigde hardware op locatie te krijgen is een kwestie van enkele dagen. Het totaaltraject van probleem tot oplossing kunnen we binnen een maand afronden, zoals we al met een vrijblijvende Proof-of-Value hebben aangetoond bij verschillende klanten.”

Casus: NTS-Group
Als goed voorbeeld van de POV-aanpak noemt Arjen Hoekstra de casus van de NTS-Group, leverancier van industriële apparatuur aan hightech OEMs. Bij NTS bestond de noodzaak om snel met specialisten uit Eindhoven en Singapore een virtueel technisch team te vormen. De bestaande netwerkverbinding belemmerde vanuit Singapore het gebruik van interactieve applicaties die draaien in een Nederlands datacenter. De situatie was moeilijk werkbaar vanwege de netwerkvertraging en het type applicatie dat ontwikkeld is voor gebruikers die rechtsreeks op het lokale netwerk zijn aangesloten. Bovendien worden er regelmatig grote bestanden uitgewisseld tussen beide teams, wat door de netwerkvertraging lang duurde. “Samen met de klant en Aryaka realiseerden wij vanuit T-Systems binnen vijf dagen een snelle en betrouwbare verbinding zonder merkbare vertraging tussen Nederland en Singapore. Daarnaast is de basis gelegd voor een wereldwijde ontsluiting van applicaties in de cloud.”

Succesvolle implementatie
Dit praktijkvoorbeeld illustreert volgens Arjen Hoekstra goed wat de mogelijkheden van deze dienstverlening van T-Systems zijn. “Klanten kunnen hiermee hun specifieke, wereldwijde netwerk- en connectiviteitsproblemen snel en doelgericht oplossen. Als klant hoef je niet te investeren in dure apparatuur, maar kun je simpelweg gebruikmaken van een abonnementsvorm. Zo ligt volgens mij de oplossing tot probleemloos internationaal samenwerken binnen handbereik.”

Reactie toevoegen