Loopbaan

Dit is een bijdrage van Solvinity
Carriere
CCO Solvinity Nancy Roos - Beukers

Nieuwe baan in Corona-tijd: CCO Nancy Roos-Beukers

‘Vergaderingen worden effectiever en er is minder afleiding waardoor het makkelijker is om zaken uit te werken.’

7 juli 2020
Door: Solvinity, partner

‘Vergaderingen worden effectiever en er is minder afleiding waardoor het makkelijker is om zaken uit te werken.’

Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar helemaal in deze uitzonderlijke tijd. De afgelopen maanden stond alles in het teken van het bestrijden van het COVID-19 virus en alles ging ‘anders’ dan normaal. Hoe is het om in tijden van Corona te starten met een nieuwe baan in de IT? 
Nancy Roos - Beukers van Solvinity vertelt.

Heb je in Corona-tijd gesolliciteerd of was je net voor de lockdown al aangenomen? En hoe is dat in zijn werk gegaan?

De inkt was nog niet droog op het contract en toen kwam de lockdown. Maar Solvinity was daar heel helder in: wij vinden jou de geschikte persoon op deze plek dus we gaan gewoon gezamenlijk deze reis aan. Ook al zal je inwerkperiode vanuit thuis zijn. Per 1 mei 2020 ben ik gestart.

Wat is je functie en wat houdt deze functie in binnen jullie bedrijf?

Ik ben CCO binnen Solvinity. Daarmee ben ik verantwoordelijk voor de commerciële aansturing van onze organisatie, dat zowel de klantenteams voor de overheidssector, financiële sector en zakelijke dienstverlening omvat, als de teams Business Development en Marketing & Communicatie.

Hoe ben je ingewerkt en hoe anders was dat dan dat je gewend bent?

In de weken voor de officiële startdatum, en de lockdown, had ik al kennisgemaakt met mijn collega’s van het directieteam. Ik heb online kennisgemaakt met mijn direct reports. De onboarding verliep volledig digitaal.

Op je 1e werkdag start je met andere nieuwe collega’s online via Teams met de ‘digitale rode loper’. Dit wordt begeleid door HR. Normaal organiseert Solvinity een hele dag om de nieuwe collega’s welkom te heten. Nu is dit een verkorte, maar wel een interactieve, versie van het gewone onboardingprogramma. Aansluitend aan die Teams-meeting gaat iedere manager in kleiner verband door met de nieuwe medewerkers.

Vanuit mijn diverse teams ben ik bij verschillende trajecten betrokken en heb ik de benodigde informatie tot mij genomen. Daarnaast was iedereen ontzettend behulpzaam om mij van de benodigde informatie te voorzien. Doordat ik een strategische verantwoording heb, is het belangrijk dat mijn rapportage snel en overzichtelijk op orde is. Daar kon ik nu goed mijn focus op leggen. Als ik niet zoveel vanuit huis zou werken was dit niet zo snel gegaan, omdat ik dan ook was opgegaan in de hectiek van alledag op kantoor. Wat ook hielp, was het feit dat Solvinity al goed was ingericht voor thuiswerken. We werken met onze eigen dienst, de ‘Lango Workspace’. Deze werkplekoplossing is ideaal, omdat ik via 1 online portaal direct toegang heb tot alle informatie en applicaties die ik nodig heb om, waar en wanneer ik wil, effectief te kunnen werken.

Ben je überhaupt op kantoor geweest de afgelopen tijd of ga je binnenkort voor het eerst?

Het merendeel van onze vier kantoren in het land is tot 1 juli gesloten, maar ons kantoor in Amersfoort is beperkt open gebleven. Omdat wij als directieteam het bedrijf in deze bijzondere tijd goed moeten blijven besturen, hebben wij afgesproken om onze overleggen 1 x per maand wel fysiek te doen, met inachtneming van alle RIVM-maatregelen. Daarnaast wilde ik ook graag mijn eigen managers ontmoeten en heb ik hen 1-op-1 ontmoet op kantoor. Verder heb ik volledig vanuit huis gewerkt. Tot 1 september blijft dat de maatstaf, al gaan we per 1 juli wel langzaamaan weer wat vaker naar kantoor, met de benodigde aanpassingen.

Hoe heb jij je collega’s ontmoet?

Soms op ons kantoor in Amersfoort, maar buiten met een ‘walk in the parc’ is ook een mooie manier om mensen te leren kennen. Je gesprekken zijn dan anders en meer open. Voor mij was dit erg waardevol om de persoon achter de mens te leren kennen.

Zie je voordelen aan de manier waarop je nu noodgedwongen bent begonnen?

Je moet bewust focussen om zo snel mogelijk op afstand ‘in control’ te komen. Hierdoor heb ik snel mijn governance in kunnen richten. Voordeel is dat mijn reistijd weg is gevallen en ook de filedruk er niet meer is. Hierdoor hou ik tijd over om mijn werk in te richten. Vergaderingen worden effectiever en er is minder afleiding waardoor het ook makkelijker is om zaken uit te werken. Voor Corona nam ik dit werk vaak mee naar huis om in de avonden of weekenden nog te doen. Nu kies ik ervoor om uurtje langer door te gaan, maar heb ik in de avonden meer tijd om met mijn gezin door te brengen.

Wat zijn de nadelen?

Het onpersoonlijke, het ontbreken van direct contact met je collega’s, blijf ik een nadeel vinden. Ik ben iemand die graag observeert en snel zie of er wat bij een team aan de hand is. Nu iedereen verspreid is, is dat lastiger. Zeker wanneer je er nog te kort bent om iedereen ook goed te kennen. Daarnaast vind ik het wel erg vermoeiend om de hele dag in Tems-meetings te zitten. Je verwerkingstijd is korter en wat voorheen reistijd was, compenseer je nu al snel met extra werktijd.

Heb je tips voor andere IT’ers die in Corona-tijd starten met een nieuwe baan?

Ga vooral in het begin via video-calls in gesprek met mensen. Wees nieuwsgierig zoals je normaal ook bent en voel je daardoor niet bezwaard. Maak wel een plan voor jezelf met een heldere aanpak, zodat je ook weet wat je gaat doen en welke info je daarvoor nodig hebt. En plan gewoon je lunch- of focustijd in. Mijn ervaring is dat als je dat niet doet, je agenda overvol raakt en je uiteindelijk van 8.00 tot 18.00 vol zit met Teams-meetings.

2
Reacties
Ben Wijnen 09 juli 2020 23:02

Van harte en veel succes met uw nieuwe uitdaging!

Diederik Jeroen Fokke 09 juli 2020 13:29

Goed verhaal Nancy heel veel succes.

Reactie toevoegen