Management

Dit is een bijdrage van Sentia
Carriere
Voor welke uitdagingen staat CTO Ruben van der Zwan

Voor welke uitdagingen staat CTO Ruben van der Zwan

'Als de koers van de organisatie helder is halen we het meest uit eenieder'

25 mei 2021
Door: Sentia, partner

'Als de koers van de organisatie helder is halen we het meest uit eenieder'

Steeds meer bedrijven veranderen in een tech-bedrijf. Is het leiden van een tech-bedrijf anders dan bij een ander soort organisatie? CTO Ruben van der Zwan van Sentia vertelt hoe het is om een IT-organisatie en de mensen daarin te managen.

Hoe ziet in een paar woorden jouw dag als CTO bij een technologiebedrijf eruit?

Het zal niemand verbazen dat dat het afgelopen jaar veel virtueler is geworden dan daarvoor. Ook al keren we langzaam wat meer naar het “oude normaal” terug, ik denk dat we allemaal beseffen dat sommige zaken permanent veranderd zijn. Als technisch leider van de organisatie probeer ik mensen duidelijkheid en vertrouwen te geven. Als de koers van de organisatie helder is en iedereen weet waarom we de zaken doen die we doen, halen we het meeste uit eenieder. Door goed te luisteren naar klanten, de markt en collega’s kan ik met die input ons portfolio verder vervolmaken.
 

Hoe ben je ooit in de IT terecht gekomen?

Ik was van jongs af aan al geïnteresseerd in techniek. Mijn overgrootvader repareerde radio’s en TV’s in zijn schuurtje en dat vond ik machtig interessant. Computers waren daarna zo mogelijk nog interessanter dus dat is al vroeg begonnen. Je zou kunnen zeggen dat ik er in ben gegroeid en uiteraard heeft de ‘internetbubble’ hieraan bijgedragen. Ik ben eerst als buitendienst unix engineer bij Siemens en daarna veel verschillende detacheringsopdrachten, uiteindelijk in 2005 in de internetbranche terecht gekomen. Ik heb echter de brede interesse in technologie altijd behouden en dat is iets waar ik vandaag de dag nog steeds enthousiast van kan worden.

In hoeverre speelt ICT binnen jouw organisatie een bedrijfskritische rol?

Ik kan deze omdraaien, wij spelen eigenlijk alleen een rol bij onze klanten op het moment dat IT bedrijfskritisch is! Of dat is in ieder geval waar wij ons het meest comfortabel voelen. Iedere medewerker binnen Sentia voelt op zijn of haar manier extreme verantwoordelijkheid over het bedienen van onze klanten, en niet alleen op een manier dat het goed klinkt voor de buitenwereld, het zit echt in het DNA van ons bedrijf, het is één van onze kernwaarden.

Heb je ook overwogen om bij een eindgebruiker te gaan werken (waarom niet)?  

Best een interessante vraag, maar wel ver van onze dagdagelijkse bezigheden af. Je zou kunnen argumenteren dat we dit eens zouden moeten doen om goed te beseffen wat de eindgebruikers doormaken. Los van de harde kant van IT (alles werkt!) is het natuurlijk van vitaal belang om te snappen hoe een gebruiker de door ons geleverde IT diensten ervaart. Of dat nu een bezoeker is van een website die een kaartje koopt of iemand die een legacy applicatie via een virtuele desktop in de cloud wil gebruiken.

Hoe is het om dicht bij het vuur te zitten en altijd up-to-date te moeten zijn over ontwikkelingen in de IT?

Dit is één van de allerleukste onderdelen van mijn werk. En misschien wel de grootste uitdaging. Want laten we eerlijk zijn, de ontwikkelingen gaan zo snel dat niet één iemand alles tot in detail kan bijhouden. Daarom vind ik ook dat ik in mijn rol een verbindende functie heb. Waar mensen, technologie en de markt bij elkaar komen. Zolang ik weet waar ik één van de vele experts binnen onze organisatie kan vinden, kunnen we een oplossing bieden aan onze klanten.

Gebruiken jullie de oplossingen die aan klanten worden geleverd ook zelf binnen jullie eigen organisatie?

Drink you own champagne! Ja zeker, het is zelfs dat oplossingen vaak intern beginnen en dan een weg vinden naar onze klanten toe, dus twee kanten op. Neem nu een voorbeeld als ‘identity and access management’. In een veranderende wereld waarin applicaties ‘overal en nergens’ vandaan komen is het erg belangrijk dat je over corporate identity and access management nadenkt. Dat hebben wij intern opgelost op een manier dat je nog maar één account nodig hebt om alle applicaties te benaderen. Deze gedachte en de diensten eromheen vinden ook zijn weg naar onze klanten. Omdat je het zelf ook gebruikt kunnen alle collega’s de meerwaarde er van uitleggen aan onze klanten, dat is een krachtig instrument.

Kun je iets vertellen over jouw IT-strategie ten aanzien van Sentia?

Sentia heeft sinds jaar een dag de strategie om voor onze klanten van zinvolle toegevoegde waarde te zijn op het gebied van IT en technologie. Dit vraagt wel een enorme wendbaarheid van ons als organisatie in deze cloud-first wereld waarin ontwikkelingen over elkaar heen rollen. Gelukkig bewijzen wij al 20 jaar dat we in staat zijn om ons aan te passen aan deze snel continu veranderende wereld. Wij zullen de hype goed van de trend blijven onderscheiden en op deze manier onze klanten goed bijstaan.

De grootste uitdaging die we denk ik gaan zien is het feit dat IT niet meer gekaderd is. Iedere organisatie zal te maken krijgen met een hoeveelheid aan leveranciers die allemaal een deel van de keten leveren. Ver-SaaS-ing is daar een voorbeeld van, maar dat gecombineerd met een post-COVID tijdperk waarin veel thuiswerken wel een permanent onderdeel zal zijn van het “nieuwe normaal” zorgt er voor dat die hele keten steeds complexer wordt om te borgen. Als Sentia zijn we bij uitstek geschikt met ons totale portfolio om niet alleen de verantwoordelijkheid te nemen in het verlenen van bedrijfskritische IT oplossing, maar ook in de transparante inzage van het functioneren van de hele keten.

 

 

Reactie toevoegen