Management

Dit is een bijdrage van Sentia
IT beheer
Real User Monitoring: de IT-ervaring holistisch in beeld - Sentia blog

Real User Monitoring: de IT-ervaring holistisch in beeld

De digitale ervaring van je eindgebruikers is misschien wel belangrijker dan de performance van je applicatie.

8 november 2021
Door: Sentia, partner

De digitale ervaring van je eindgebruikers is misschien wel belangrijker dan de performance van je applicatie.

Goede gebruikerservaringen zijn ontzettend waardevol voor ondernemers. Welke informatie levert consumentengedrag ons op? Welke problemen ondervinden onze gebruikers? Grote organisaties zoals Ahold, Tommy Hilfiger, het UWV en het CBR hebben allemaal voor deze uitdagingen gestaan, en ze succesvol overwonnen met Real User Monitoring.

Vanuit het oogpunt van monitoring werkt Sentia al jaren doelgericht aan het oplossen van problemen van klanten. In het begin richtten we hierbij vooral op de IT-infrastructuur en hoe die presteerde (de klassieke Application Performance Monitoring). Maar het werd steeds duidelijker dat goede prestaties hoofdzakelijk om de ervaring van de gebruikers draaien.

Het basisdoel van de RUM is om echte gebruikers te volgen, mensen die je website of app gebruiken in de praktijk. Achter elke toepassing, hoe groot of klein ook, kunnen tientallen systemen schuilgaan die onderling perfect moeten samenwerken.

Webpagina’s en online diensten zijn dynamische gedistribueerde systemen die dagelijks veranderen. Veranderingen in één systeem kunnen gevolgen hebben voor één van de andere systemen, of zelfs allemaal. Dat maakt het lastig om prestatieproblemen op te sporen en snel op te lossen. RUM volgt de stappen van gebruikers op de voet, analyseert waar ze hindernissen ondervinden, en geeft de geaggregeerde prestaties weer. Het systeem verzamelt gegevens over laadtijd, de time-to-first-byte, de front-end DOM & rendertijden, doorverwijzingen, DNS-lookup, duur van de backend-verwerking, etc.

Bij het analyseren van de prestaties zoals de eindgebruiker die ervaart, controleert het systeem niet alleen objectieve technische fouten. De metingen omvatten ook patroonherkenning en de subjectieve ervaring van de gebruikers, voor een volledig en holistisch beeld. De prestatiegegevens worden vervolgens gesorteerd op basis van locatie, apparaat, besturingssysteem en browser. Real User Monitoring wordt daarom niet alleen worden gebruikt voor (prestatie)monitoring, maar biedt ook analyses voor marketingafdelingen, ontwikkelaars en nog veel meer.

Hoe het werkt: de verbinding tussen gebruikersactie en het toepassingslandschap

Het is juist de koppeling tussen de frontend en de backend dat RUM zo uniek maakt. Een voorbeeld: een gebruiker ervaart een responstijd van 8 seconden en is daardoor gefrustreerd. Het is essentieel te weten waaruit deze 8 seconden precies bestaan. Alleen dan kun je de situatie juist in schatten en toepassingen verbeteren.

Om de laadprestaties van een pagina bij te houden, wordt bijvoorbeeld een Javascript-bestand geladen in de browser van de bezoeker. In vijf stappen wordt alle informatie verzameld die nodig is om het probleem bij de wortel aan te pakken. Het script laadt asynchroon; het verzamelt prestatiegegevens terwijl de pagina blijft laden en stuurt de verzamelde gegevens terug naar de monitoringsdiensten. Hier worden de data gecorreleerd met de resultaten van het APM om een volledig end-to-end overzicht te geven van de acties die door de toepassing worden ondernomen om aan het verzoek van de gebruiker te voldoen.

De verwerkte gegevens worden geretourneerd met een rangschikking op categorieën, zoals de bekeken pagina(’s), locatie, browsertype/versie, besturingssysteem, apparaat, etc. Met deze gegevens krijgen ontwikkelaars de gedetailleerde informatie die ze nodig hebben om ervoor te zorgen dat elke gebruiker van je app of website een geweldige ervaring heeft. Zo zorgt Real User Monitoring dus voor verbinding, niet alleen op je website of in je app, maar in je hele organisatie: van marketing, tot ontwikkeling, tot op directieniveau.

RUM in de praktijk: wat zijn de resultaten?

De combinatie van Dynatrace met RUM is uniek, omdat onze klanten hiermee veel meer kunnen dan alleen het verzamelen van gegevens over de gebruikerservaring of het opsporen van technische probleemoorzaken. Wij zien dit dagelijks bij alle bedrijven waar we mee samenwerken. Informatie over applicaties wordt ineens volledig transparant, zodat marketeers, ontwikkelaars, dagelijks management (en zelfs het hoger management) samen aan oplossingen kunnen werken. Dit maakt een verschil op allerlei manieren. Met deze inzichten werken organisaties in volledige symbiose, waarbij afdelingen niet langer afzonderlijke silo’s vormen, maar overkoepelend samenwerken.

Meer weten over Real User Monitoring? In deze webinar vertelt Arnold van Wijnbergen (Ahold Delhaize) over hoe zij RUM inzetten om inzicht te krijgen in de digitale ervaring van hun klanten.

>>> kijk de webinar >>>

Reactie toevoegen