Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van SAS
Analytics
Curiosity

Waarom organisaties moeten werken aan een betrokken en leergierige cultuur

Curiosity speelt een cruciale rol in het succes van digitale transformatie

20 september 2021
Door: SAS , partner

Curiosity speelt een cruciale rol in het succes van digitale transformatie

Bij SAS geloven we dat een nieuwsgierige en open mindset - ‘curiosity’ - een sleutelrol speelt bij de digitale transformatie van organisaties. Vanaf het moment dat COVID-19 toesloeg, heeft onze organisatie vertrouwd op nieuwsgierigheid - dat sterke verlangen om te verkennen, te leren, te weten - om de vereiste veranderingen te realiseren. Voor iedereen met een nieuwsgierige aard, zijn de huidige uitdagingen bijzonder de moeite waard, omdat ze ons dwingen op zoek te gaan naar nieuwe kennis en innovaties.

Data en digitale transformatie
In dit digitale tijdperk wordt het databeheer steeds belangrijker voor het succes van organisaties. Lees deze white paper van Harvard Business Review om de trends te volgen en meer te weten te komen over het analyseren, beheren en gebruik van data.

In de IT zijn we vaak actiegericht. We worden gedreven door deadlines en deliverables. Daardoor staan we minder open voor nieuwe ideëen en nemen we onvoldoende de tijd om kritische vragen te stellen. IT projecten zijn traditioneel gedefinieerd volgens vastgelegde formules, je weet dus op voorhand wat je moet doen en hoe je tot het beste eindresultaat komt. Dat zet je vervolgens om in programmeertaal.

Wat we in de loop van de tijd hebben gezien, vooral vanuit het perspectief van applicatieontwikkeling, is dat dit de creativiteit bij het ontwikkelen van een potentieel waardevol product beperkt. Getalenteerde data scientists kunnen code schrijven, maar de set aan vereisten biedt weinig ruimte voor kritische vragen. Hierdoor wordt soms niet het gewenste resultaat bereikt.

Hoe koester je nieuwsgierig talent?
We kunnen nieuwsgierigheid en creativiteit in de organisatie stimuleren door een veilige omgeving te creëren die mensen stimuleert om hun unieke perspectieven te delen en vragen te stellen zonder bang te zijn dat ze bekritiseerd worden. Zorg ervoor dat de mensen in je team beseffen dat er geen goede of foute antwoorden zijn. Soms is het nodig om vier of vijf keer "waarom?" te vragen om tot de kern van de zaak te komen, voordat je het kunt automatiseren en optimaliseren.

Als teams worden uitgedaagd om vragen te stellen en te onderzoeken, bevordert dat de creativiteit in de manier van denken. Het resultaat dat je verwacht, kan volledig verschillen van het uiteindelijke resultaat. Als je nieuwsgierig bent, ga je verder op onderzoek uit. Je denkt na hoe je tot een ander resultaat kunt komen of je gaat nader onderzoeken waarom het resultaat dat je verwachtte niet overeenkomt met de werkelijke uitkomst. En al doende leer je. Geef je organisatie de juiste handvatten, creëer een veilige omgeving, en geef het goede voorbeeld.

De rol van nieuwsgierigheid in data en analytics
Nieuwsgierigheid is ook bepalend voor de manier waarop we met data en analytics omgaan. Bij het oplossen van belangrijke zakelijke of maatschappelijke problemen moet je vaak de grenzen van innovatie opzoeken. Het zijn vaak complexe problemen die zowel gestructureerde als ongestructureerde data vereisen om deze op te lossen. Met de juiste vragen en de juiste analytics, kun je tot betere resultaten komen.

Meer weten over dit onderwerp? Neem dan op 7 oktober deel aan Curiosity2Day. Tijdens dit 70 minuten durende online evenement delen internationale topsprekers en klanten uit verschillende sectoren hoe ‘curiosity’ tot innovatie leidt en hoe zij innovatie in de praktijk brengen. Je hoort hoe je analytics en AI kunt toepassen om jou en je organisatie vooruit te helpen.

Reactie toevoegen