Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van SAS
Analytics
analytics veerkracht

Vijf manieren om de veerkracht van je organisatie te vergroten

Analytics om de veerkracht van je organisatie te verbeteren. 

25 juni 2021
Door: SAS , partner

Analytics om de veerkracht van je organisatie te verbeteren. 

Innovatie, wendbaarheid en klantgerichtheid staan vaak bovenaan de lijst van strategische doelstellingen van bedrijven, en de meest urgente prioriteit is nu veerkracht. Daarom is het de moeite waard om eens goed te kijken naar de grondslagen van veerkracht en hoe die in elke bedrijfstak kunnen worden toegepast.

Terugkijkend zijn velen niet verbaasd dat Amazon, de nu wereldwijde technologiegigant, de "dot com bubble" overleefde als een vroege online marktplaats. De afgelopen tijd is het een cruciale zakenpartner geworden voor veel bedrijven en een reddingslijn voor consumenten wereldwijd tijdens de pandemie. Met activiteiten in vele sectoren bevindt Amazon zich in een unieke positie om sneller te reageren op veranderende marktomstandigheden dan veel andere bedrijven. Ze zijn in staat om voorspellingen te doen over de verwachte winkelervaring, hun producten en diensten te optimaliseren om hun klanten tevreden te houden en blijven investeren in innovatieve technologieën.

Dat COVID-19 het dagelijks leven en veel activiteiten van bedrijven heeft verstoord, is een understatement. Organisaties in alle soorten en maten hebben de impact gevoeld van veranderingen in de beschikbaarheid van personeel, verschuivingen naar online verkopen, heronderhandelingen met leveranciers en financiële zorgen.

Analytics om de veerkracht van je organisatie te verbeteren
In veel sectoren en bedrijven zijn kostenbesparende initiatieven genomen. Maar waarom treffen tekorten in bepaalde producten of grondstoffen de ene organisatie meer dan de andere? Welke tactieken zijn er ontwikkeld waardoor sommige bedrijven er financieel beter voor staan dan andere?

Leiderschap, visie en executiekracht zijn allemaal factoren die een rol spelen. Er is één overeenkomst tussen bedrijven die de pandemie hebben overleefd. Ze beschikken allemaal over een volwassen analytics-fundament. Zij tonen belangrijke elementen van veerkracht door tijdens de crisis gebruik te maken van betrouwbare data en analytics. Hieronder een paar voorbeelden:

  • Een energiebedrijf analyseert verschuivingen in de vraag naar elektriciteit van commerciële en industriële klanten om energiecontracten beter op elkaar af te stemmen.
  • Een wereldwijd opererend bedrijf in consumentengoederen speelt in bijna realtime in op veranderingen in de toeleveringsketens, de grondstoffen en de voorspelde vraag om producten in de schappen te houden.
  • Een retailer gebruikt heat-mapping technologie om de opslagcapaciteit te controleren en om te bepalen welke druk bezochte locaties vaker moeten worden schoongemaakt.
  • Een drogisterijketen optimaliseert de persoonlijke communicatie met klanten om hen via de juiste kanalen op de hoogte te houden.
  • Een financiële kredietverstrekker past snel fraudedetectiemodellen aan om identiteitsdiefstal met 80% te verminderen.

De vijf pijlers van organisatorische veerkracht
Dankzij geavanceerde analytics kunnen organisaties betrouwbare beslissingen nemen. Het belangrijkste onderdeel daarvan blijft veerkracht. Hieronder bespreken we vijf manieren die de basis vormen voor toekomstige veerkracht.

1) Integreer en beveilig data. Deze pandemie heeft laten zien dat veel bedrijven via allerlei omwegen de hiaten in de datakwaliteit hebben gedicht. Veerkracht voor de toekomst vereist het vermogen om gemakkelijk toegang te krijgen tot alle data, of die zich nu in de cloud of on-site bevinden. Bedrijven hebben inzicht nodig in waar de data zich in de organisatie bevindt en hoe deze wordt gebruikt, en hebben de juiste analytics-tools nodig om datagedreven beslissingen te nemen.

2) Beperk financiële risico's en fraude. Tijdens een pandemie is het nog belangrijker om financiële interacties van klanten gedurende de hele levenscyclus te evalueren om het risico van identiteits- en digitale fraude te beperken. Met analytics kun je veranderingen in het gedrag van klanten beter monitoren.

3) Ontwikkel nieuwe vaardigheden in forecasting en voorspellende modellen. Organisaties die al competenties hebben opgebouwd op het gebied van forecasting en voorspellende modellen weten al hoe ze het antwoord moeten krijgen op belangrijke vragen. Geavanceerde analytics-oplossingen verbeteren dit proces door modellen beter herhaalbaar en beheersbaar te maken.

4) Beoordeel en pas de "optimale" toeleveringsketen daarop aan. Sneller en nauwkeuriger inschatten van de gevolgen door COVID-19 op de beschikbaarheid van producten, de inkomsten en de totale kosten. Creëer voor alle onderdelen van de toeleveringsketen een reeks consistente en gesynchroniseerde plannen.

5) Leiders met analytische vaardigheden. Deze laatste pijler is misschien wel de belangrijkste. Het is de uitdaging van elke leidinggevende om de juiste koers te bepalen. Of het nu gaat om het betreden van nieuwe markten, het bepalen van het productontwerp of het aanpassen tijdens een crisis, bedrijven maken gebruik van analyses om verschillende scenario’s in kaart te brengen en de operationele gevolgen te voorspellen. Zelfs de meest nauwkeurige voorspelling heeft nog steeds een potentiële foutmarge, dus de bereidheid van een leidinggevende om te testen en te leren is van cruciaal belang voor succes. Leiders zullen de veerkracht van hun bedrijf belichamen door hun communicatie en hun acties.

Het is onwaarschijnlijk dat onze wereldeconomie in alle sectoren even gelijkmatig zal herstellen. Er zullen nog heel wat hobbels zijn als gevolg van de nasleep van de pandemie en de grotere sociale en geopolitieke dynamiek. Het "nieuwe normaal" van vandaag kan nog maanden en jaren aanhouden. Voor bedrijven van elke omvang is het duidelijk dat een stevig fundament voor data en analytics resulteert in sterkere, veerkrachtigere organisaties voor het komende decennium.

1
Reacties
aaaa 09 juli 2021 09:02

Wat een onzin. Denk je echt dat de kroeg om de hoek het met analytics had kunnen overleven? Amazon zat in heel veel markten, waarvan er sommige juist bevoordeeld werden door de pandemie. Juist de economie op afstand (bezorging en electronische diensten) waren meer nodig. Ook fatsoenlijke financiele buffers (niet afgeroomd door de investeerders, of door misbruik van leveringsketen door de grote spelers) zijn vreselijk belangrijk.
Mij hoor je niet zeggen dat data analyse niet belangrijk kan zijn, maar de strekking van dit artikel is zonder meer belachelijk...

Reactie toevoegen