Innovatie & Strategie

Dit is een bijdrage van SAS
Analytics
coronacrisis never normal

The Never Normal – hoe COVID-19 de wereld heeft veranderd

Hoe ziet onze wereld er post-corona uit?

8 juni 2020
Door: SAS , partner

Hoe ziet onze wereld er post-corona uit?

Hoe ziet onze wereld er post-corona uit? Houden we voor altijd vast aan veranderingen die we nu onder druk hebben doorgevoerd? Of gaan we zo snel mogelijk weer terug naar het oude? Zijn we met z’n allen digitaal vaardiger geworden, of eerder makkelijke prooien voor nieuwe cyberrisico’s? En hoe bewijzen data science en kunstmatige intelligentie ons in deze onzekere tijden een dienst? Vragen waar ook SAS, marktleider in analytics, mee werd geconfronteerd. Heere Blokhuis, managing director SAS Benelux, vertelt hoe SAS met de coronacrisis is omgegaan en welke nieuwe ervaringen en inzichten zij hebben opgedaan.

Gezondheid voorop
“De gezondheid van onze medewerkers en klanten heeft altijd voorop gestaan”, aldus Blokhuis. Toen de ernst van de situatie duidelijk werd, heeft SAS alle externe evenementen gecanceld en zijn wereldwijd veel SAS-kantoren per direct gesloten. “Deze maatregelen zijn op de eerste plaats genomen om de gezondheid van onze medewerkers te beschermen. Daarnaast wilden we iedereen de ruimte bieden om eventuele bijkomende zorgtaken op zich te nemen. Onze medewerkers hebben de vrijheid gekregen om hun dagen anders in te delen dan ze gewend waren, om zo werk en zorg te kunnen combineren.”

Elkaar helpen in deze moeilijke tijd
We zagen ook dat bedrijven door de crisis in de problemen kwamen, waaronder ook een aantal klanten van SAS. “Vanaf het begin hebben we heel duidelijk gesteld dat we klanten die problemen hebben belangeloos willen helpen door het beschikbaar stellen van extra software en kennis”, vertelt Blokhuis.

SAS is al heel snel gestart met een Incident Command System (ICS) om wereldwijd vragen van klanten te centraliseren en resources, kennis en initiatieven te bundelen. Via een COVID Crowdsourcing Channel werd iedereen binnen SAS in staat gesteld om ideeën aan te dragen om klanten en de wereld te ondersteunen. Inmiddels lopen er verschillende projecten en initiatieven die er vanuit het ICS zijn gecreëerd als reactie op de COVID-19-crisis.

Zo heeft SAS ziekenhuizen en zorginstellingen ondersteund en geholpen om de impact van COVID-19 inzichtelijk te maken. “Op basis van relevante publieke databronnen, van bijvoorbeeld het RIVM en de Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE), hebben we een dashboard ontwikkeld.  Dit regelmatig bijgewerkte dashboard toont onder andere het aantal coronagevallen per land, de besmettings-, herstel- en sterftecijfers en hoe het virus zich migreert. Dit dashboard hebben we, geheel belangeloos, ter beschikking gesteld aan onze klanten en alle ziekenhuizen. Ook hebben we verschillende ziekenhuizen geholpen met het inzichtelijk maken van hun eigen data. Veel van onze Nederlandse medewerkers hebben dag en nacht gewerkt om dit mogelijk te maken. Deze verantwoordelijkheid en gedrevenheid om klanten te helpen, vormt een goede afspiegeling van onze cultuur.”

In Nederland gebruikt Treant Zorggroep bijvoorbeeld het dashboard in combinatie met hun eigen databronnen voor personeelsplanning, materialeninkoop en de bezettingsgraad van de ziekenhuizen, inclusief prognoses. Het Duitse Robert Koch Institute gebruikt het onder meer voor het aantal beschikbare IC-bedden en de beschikbare beademingsapparatuur in Duitsland.

Behoefte aan inzichten
Volgens Blokhuis heeft de crisis ervoor gezorgd dat de behoefte aan inzicht en stuurinformatie alleen maar groter is geworden. “We zien dat organisaties nu bijvoorbeeld nadenken over welke projecten ze wel of niet moeten doen, nadenken over personele groei en op de rem gaan staan wat betreft uitgaven. Wanneer de budgetten kleiner zijn, willen bedrijven verschillende scenario’s kunnen uitrekenen om betere beslissingen te nemen. Juist nu zijn inzicht en harde feiten belangrijker dan ooit. De  marge  om fouten te maken is in deze tijd minimaal. Dan móeten organisaties wel de juiste beslissingen kunnen maken. Om dat te kunnen doen, hebben zij inzichten nodig op basis van hun data.”

Hoe ziet de toekomst eruit?
“Hoe de toekomst eruit gaat zien en hoe deze crisis ons leven zal beïnvloeden, zal de toekomst uitwijzen, zegt Blokhuis. Uit een recent intern SAS-onderzoek blijkt bijvoorbeeld al dat het thuiswerken veel medewerkers wel bevalt. “De meeste werknemers vinden het fijn om thuis te werken, al geven ze aan dat liever niet fulltime te willen doen. Wel geven ze er de voorkeur aan om meer thuis te gaan werken, gemiddeld twee à drie dagen per week.”

Het nieuwe werken heeft daarnaast gevolgen voor de interne communicatie. “We hebben geen ‘koffieapparaat-praat’ meer, geen fysieke kwartaalmeetings, geen fysieke MT-meetings. Het is allemaal anders. Daarom moeten we opnieuw nadenken over de interne communicatiestructuren en die aanpassen aan het nieuwe werken.”

Daarnaast merkt SAS dat ook de werkwijze van hun klanten is veranderd – ook zij werken immers grotendeels thuis. “We hebben in principe dezelfde gesprekken als voorheen, alleen rationeler en concreter, waardoor efficiënter. Het nadeel is echter dat er weinig ruimte is voor het menselijke aspect – en uiteindelijk blijft zakendoen met elkaar toch mensenwerk.”

“Ik ben ervan overtuigd dat hoe we dingen doen na deze crisis absoluut anders zal zijn dan voorheen. Wat precies en in hoeverre alles verandert, zal de toekomst moeten uitwijzen”, besluit Blokhuis.

‘Thriving in the Never Normal’ tijdens SAS Virtual Friday Live
Wil je horen hoe andere organisaties deze veranderingen hebben ervaren en wat hun visie is op de toekomst? Meld je dan aan voor SAS Virtual Friday Live op vrijdag 26 juni. Met als thema ‘Thriving in the Never Normal’ gaan Vivianne Bendermacher en Heere Blokhuis in gesprek met inspirerende sprekers van Zilveren Kruis, KNVB, Deloitte, Amsterdam UMC, LinkedIn en The Next Web over hun ervaringen en inzichten die ze in de huidige crisis hebben opgedaan.

Reactie toevoegen